Annons

PÄ mindre Àn tvÄ veckor raderades alla deras bokningar

zoom PÄ mindre Àn tvÄ veckor fick man ta emot hundratals avbokningar<br />
 frÄn den tidigare drömbelÀggningen. Foto: Sjöfartshuset
PÄ mindre Àn tvÄ veckor fick man ta emot hundratals avbokningar
frÄn den tidigare drömbelÀggningen.
Foto: Sjöfartshuset
NYHETER. Pandemin slog hĂ„rt mot Sjöfartshusets festvĂ„ningar i Stockholm, som svarade med att starta lyxkantade event för smĂ„ sĂ€llskap. ”Men ekonomiskt Ă€r det ju bara konstgjord andning”, sĂ€ger marknadschefen Kicki Filipsson.
Annons

NÀr pandemin slog till och samlingar om fler Àn 50 personer förbjöds, var krisen ett faktum för Sjöfartshusets festvÄningar i Gamla Stan i Stockholm. Ett företag vars hela affÀrsidé bygger pÄ att samla just större sÀllskap.

– Vi lever ju pĂ„ mĂ€nskliga möten och stora festliga middagar. Vi blev kanske en av de hĂ„rdast drabbade i branschen, eftersom vi inte har nĂ„gon vanlig restaurangverksamhet, sĂ€ger försĂ€ljnings- och marknadschef Kicki Filipsson.

PÄ mindre Àn tvÄ veckor fick man ta emot hundratals avbokningar och en drömbelÀggning, med bröllopsbjudningar och företagsevent, raderades.

– Det var vidrigt och ett enormt pĂ„slag de första dagarna innan man visste vad som gĂ€llde och se allt vi byggt upp bara försvinna. Ibland bara la jag mig ner och andades.

Nya koncept

Men istÀllet för att ge upp samlade de ihop sig och lanserade ett nytt coronakoncept. Sedan mitten av mars erbjuds unik lyx till rabatterade priser.

– Mindre sĂ€llskap Ă€r vĂ€lkomna att Ă€ta i ett chambre separĂ©e, med en egen serveringspersonal – som en butler – och minimerade kontaktytor. Och eftersom det Ă€r sĂ„ smĂ„ sĂ€llskap nu kan vĂ„ra kockar, med bakgrund pĂ„ stjĂ€rnkrogar, verkligen finlira. SĂ„ ska man nu se den hĂ€r situationen – som Ă€r allt annat Ă€n positiv – frĂ„n den ljusa sidan sĂ„ Ă€r det att lyx aldrig kostat sĂ„ lite.

Sjöfartshuset lanserade Ă€ven ”fredagspĂ„sen” – en take away-meny dĂ€r köparen bromsar in utanför porten och fĂ„r pĂ„sen levererad till bilen. Betalar gör man med swish.

– Vi Ă€r extremt stolta över att vi pĂ„ sĂ„ kort tid kunnat stĂ€lla om! Vi som haft samma erbjudande sedan 60-talet har nu mejlsat fram ett helt nytt restaurangkoncept.

Krisen har Àven inneburit nya samarbeten. SjÀlva saknar de uteservering, men vid kajen intill finns en bÄt med ett dÀck. Den ska Sjöfartshuset nu nyttja.

– Man mĂ„ste göra flera saker – det Ă€r en insikt. Att bredda sig och rulla flera bollar samtidigt.

MĂ„ttlig effekt

Tack vare att de lanserade sitt koncept med viss marknadsföring och fick uppmÀrksamhet i media fick de ett omedelbart uppsving.

– Konceptet Ă€r unikt i Stockholm, vad jag vet. Och det Ă€r fantastiskt att vi kan fortsĂ€tta jobba och behĂ„lla medarbetare med hjĂ€lp av korttidspermitteringar – men ekonomiskt Ă€r det ju bara konstgjord andning.

Nu lanserar de specialmenyer till alla olika helger, och under pÄsk sÄlde de slut pÄ takeaway-middagar. Men trots det och att företaget kunnat förhandla ner sin hyra för de 800 kvm stora lokalerna i Gamla Stan gÄr verksamheten inte runt.

– Nej, verkligen inte. Men vi Ă€r sĂ„ tacksamma för den stöttning vi fĂ„tt. Och Ă€ven om vi har extremt lĂ„nga och obekvĂ€ma arbetspass sĂ„ Ă€r vi alla sĂ„ tacksamma att vi har möjlighet att fortsĂ€tta jobba med detta!