Genom att ge 10 procents rabatt på nästa nota om man går till en av grannrestaurangerna vill 20 restauranger på Djurgården i Stockholm få gästerna att komma tillbaka, och samtidigt upptäcka fler krogar i närområdet.
–Restaurangerna på Djurgården har likt andra restauranger i Stockholm drabbats svårt under coronapandemin. Med den stora skillnaden är att all verksamhet på Djurgården är beroende av inkomsten från högsäsongens tre månader för att överleva resten av året, säger Camilla zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens intressenter, som initierat samarbetet.
Hon fortsätter:
– Vi behöver visa hur spännande Djurgården faktiskt är. Det finns så mycket att uppleva. Det är alltså en tid att upptäcka på nytt – nu när vi alla måste ändra våra semesterplaner,
Tanken här, enligt Camilla zedendahl, är att nyttja kraften i samarbete och tillsammans säga: välkommen till Djurgården.
Hur kom ni på idén?
– I dessa tider behöver vi tänka nytt. Tanken väcktes efter ett generöst Instagraminlägg där en aktör lyfte den andra. Detta är svaret på frågan hur kan vi hjälpa varandra och få våra gäster att upptäcka mer och komma tillbaka om och om igen. När tanken väl väckts, kändes det naturligt för alla att vara med.
Vad hoppas ni på för effekt?
– Att fler ska upptäcka mer på Djurgården och komma tillbaka om och om igen.
Får sänkta priser fler gäster att våga sig ut på restaurang?
– Vi behöver självklart varje krona nu, men genom denna rabatt vill vi gynna den som är nyfiken, prövar nytt och väljer att komma tillbaka. Ett incitament som fortsätter hela året helt enkelt.
De utländska gästerna uteblir i sommar, vad har ni för förväntningar på sommarturismen i Stockholm?
–Vi går en tuff sommar tillmötes. Vi arbetar under helt andra förutsättningar. Nu behöver vi samarbeta och få stockholmarna att återupptäcka sitt Djurgården och känna att här är grönt skönt och att här är så stort att det finns gott om plats att hålla avstånd.
En av dem som är med i restaurangsamarbetet är Oaxen Krog och Slip som består av två restauranger och ett litet fartygshotell.
– Likt många av våra kollegor vill vi hålla öppet för såväl stamgäster som alla flanörer på Djurgården. I dessa tider känns det extra viktigt att alla vi restauratörer värnar om våra gäster och välkomnar med ett varmt och ansvarsfullt bemötande och god mat. Det känns också viktigt att hålla arbetsplatsen öppen för våra medarbetare, säger Agneta Green, restauratör och ägare till Oaxen Krog och Slip i en kommentar.