Finalen och tävlingsmomenten kommer fortfarande att genomföras i tävlingsköken på Annexet den 17 september och kommer att livesändas i olika kanaler. Om rådande läge tillåter kommer det finnas möjlighet att ta in viss publik.
Hur kom ni fram till beslutet?
– Eftersom det visat sig att det är svårt att veta hur läget kommer att vara till hösten, tog vi beslutet att ta fram en plan B. När vi pratade med våra partners, styrelse och i projektgruppen kom vi fram till att vi vill satsa på att kunna ha kvar detta att se fram emot som en nystart efter sommaren, säger Andreas Stenberg, vd för Årets Kock AB.
– Hellre då ställa om och genomföra det digitalt än att tvingas lägga krut på att senarelägga tävlingen, med risk för att vi ändå tvingas genomföra det digitalt i slutändan.
Vilka utmaningar ser du med att genomföra tävlingen digitalt?
– Den stora omställningen blir väl att vi inte kommer kunna samla folk som tidigare. Att det inte finns någon publik på plats som kan heja på, det är klart att det blir en utmaning att återskapa den stämningen digitalt. Samtidigt tänker jag mig att vi kan skapa något nytt och spännande, när vi undersöker hur vi kan nyttja de digitala tillgångarna i det här, kanske kan vi få följa med närmare runt finalisterna och själva tävlingen.
Hur har reaktionen varit bland kockarna?
– Vi har bara fått positiv feedback. Det man ska komma ihåg är att själva tävlingen förändras ju inte, det kommer fortfarande att vara lika viktigt med precision, tid och presentation av rätterna som tidigare. Priset och äran förändras ju inte heller, så det generella gensvaret har varit att det är härligt att vi kör och att det blir av, säger Andreas Stenberg.
Nyligen genomfördes uttagningen av de 24 bidrag som gått vidare till kvaltävlingen den 9-10 juni. Den 10 juni kommer finalisterna som går vidare till finalen att presenteras. Mer information om Årets Kocks digitala evenemang presenteras längre fram.