Det är främst antalet förstahandssökande som har ökat, vilket är extra glädjande, säger Helene Gustafsson.
Till Kulinariska kockprogrammet har det hittills kommit in 131 förstahandssökande, att jämföra med 79 förra året. Till Sommelierprogrammet är antalet förstahandssökande 58, med motsvarande antal 2019 39. Till Måltidsekonomprogrammet är ökningen inte lika stor, med antalet förstahandssökningar hittills 39, att jämföra med 34 motsvarande period förra året.
Programmen står fortfarande öppna för s.k. sen ansökan, och Helene Gustafsson räknar med att det kan tillkomma ytterligare några ansökningar innan man stänger.
Hon tror inte att ökningen endast är en effekt av coronakrisen. Sedan två år tillbaka har universitetet gjort en större satsning på kommunikation för att nå ut till unga. Bakgrunden var att man såg att söktrycket minskade.
– Vi samarbetade med en kommunikationsbyrå, för att tydligare få ut budskapet att vi finns och att det för individen är en hållbar framtidssatsning att studera restaurang- och måltidsinriktade program på universitetsnivå.
Hur mycket tror du att corona har påverkat, det är ju många som står utan jobb idag.
– Vi kan inte säga hur stor del av ökningen som beror på covid19. Men jag tror att det delvis beror på alla resurser vi har lagt på vår kampanj och att vi har nått ut till fler som är sugna på att vidareutveckla sig inom besöksnäringen och som ser vikten av att läsa på universitet.
Hur känns det för er att suget ökar?
– Vi är jätteglada, vi är övertygade om att utbildning behövs för utveckling och kvalitet. Och jag är stolt att kunna säga att vi har så hög kvalitet på vår statliga utbildning inom hotell och restaurang att det är onödigt att åka utomlands. Det är fantastiskt och unikt att vi i Sverige har universitetsutbildning, utan terminsavgift, som är till för att främja besöksnäringen.
Varför är det viktigt att fler i besöksnäringen högskoleutbildas?
– Som jag sa så bidrar det till en generell utveckling och höjd kvalitet, och på individnivå till att man skaffar sig kompetens att fortsätta sin egen utveckling och med det en starkare position för sin framtid. Denna näringen behöver en höjd kunskapsnivå, det höjer nivån i branschen – på service, ekonomi och ledarskap, och det är ju jätteviktigt.
Helene Gustafsson tillägger:
– Utbildar man sig så blir man också duktig på att sprida kunskapen vidare till andra – det skapar ringar på vattnet och skapar ett bättre ledarskap.
Kan det komma något gott för branschen ur coronakrisen?
– Ja det tror jag, dels är vi tvungna att ställa om våra arbetssätt, tänka till hur vi vill jobba. Ur kaos föds kreativitet – det gäller alla branscher.