Coronapandemin innebar en katastrofal vår för hela den svenska besöksnäringen som tvingades till permitteringar, uppsägningar och i flera fall nedläggningar och konkurser.
I sommar har vissa hotell, restauranger och anläggningar på semesterorter och i naturområden fått en tillfällig skjuts av att majoriteten av svenskarna valde att fira sin semester hemma. För storstadsregionerna har läget varit betydligt tuffare.
– Restaurangmarknaden tappade, enligt preliminära siffror från Caspeco, i genomsnitt cirka 30 procent mellan 1-27 juli. I storstäderna vars restaurangkonsumtion på sommaren vanligtvis är beroende av utländsk turism har utvecklingen varit sämre. I Stockholm tappade man cirka 50 procent av försäljningen, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
I juli förlorade hotellen i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö 75 procent av logiintäkterna jämfört med förra året, enligt siffror från Benchmarking Alliance. I övriga landet låg tappet på drygt 30 procent, enligt samma källa.
– Storstäderna har också drabbats hårt av bortfall av inhemsk turism till följd av stängda och inställda besöksanledningar såsom nöjesparker, konserter och och andra evenemang på grund av förbudet mot allmänna sammankomster för mer än 50 personer och och andra rekommendationer från FHM. Storstädernas intäktsbortfall är en kombination av detta och den i princip obefintliga utländska turismen under den här perioden, säger Thomas Jakobsson.