I augusti förra året tillträdde Malin Franck rollen som vd för Ice hotell Jukkasjärvi. Det har varit ett tufft första år.
– Det har varit mitt tuffaste år i karriären. Jag har nog aldrig jobbat så hårt som detta år .
Vad har varit jobbigast?
– Det oförutsägbara … Jag tycker inte om att inte kunna vara tydlig. När förutsättningarna ändras så snabbt är det svårt att leda. Vanliga kriser kan man manövrera. Men jag är ändå glad att jag har erfarenhet av att leda i tidigare kriser.
Malin Franck beskriver läget för Icehotel som fortsatt tufft och utmanande, men är tacksam över det arbete som hade gjorts redan innan med att börja nå ut till lokala turister. Långt innan pandemin slog till hade de inlett förhandlingar om att bli medlem i Nordic Hotels and Resorts för de såg ett behov av att komplettera sina internationella gäster.
– Vi har jobbat med gäster från hela världen, från Japan, Australien, Argentina, USA och England. Så vi har varit tvungna att hitta nya gäster nu.
En stor förändring är att de paketerat resmålet på nytt sätt. Från att ha arbetat med utländska agenter och stora grupper, vänder de sig nu till individuella gäster.
– Det är ett nytt sätt för oss att jobba och vi har fått steppa upp snabbt och jobba stenhårt.
Ishotellet, som är en utpräglad vinterdestination, har satsat på kampanjer regionalt under sommar och höst och har paketerat erbjudandet på ett sätt som fungerat.
– Vi satsade på året runt-öppet där vårt upplevelserum med film om vår historia har varit väldigt uppskattat.
Under juli kom gäster i husbilar från Europa och i höst har många företag valt att mötas på ishotellet.
– Vi har ju sedan tidigare möjlighet att mötas utomhus hos oss, med fiske och stugor som fungerat jättebra. Sedan har vi ju fått göra justeringar på grund av pandemin, med större ytor där man väntar på olika aktiviteter till exempel.
Pandemin har däremot inte påverkat antalet medarbetare. Nu går de från låg- till högsäsong och från 25 medarbetare till 100.
– Vi verkar i Arktis. Vi kan inte jobba med extrapersonal, utan måste alltid anställa för ett uppskattat antal gäster.
Hur tänker du om framtiden?
– Man kommer till punkt där man får bestämma sig: Tror jag på det här? Då får jag peppa mina medarbetare att vi ska lösa det. Vi ska göra allt vad vi kan och inte oroa oss för det okända, för det hjälper inte.