Annons

”Jag kommer fortsätta att ha örat mot marken”

zoom
NYHETER. Teres Gärdin, regionchef Visita Norrland, blir ny vd för Jämtland Härjedalen Turism. Hon tillträder tjänsten den 1 februari och efterträder då Mats Forslund.
Annons

Grattis till nya tjänsten! Vad ser du fram emot i ditt nya uppdrag? 

– Pirret i magen som jag redan börjat känna. Det är ett hedersamt uppdrag som förpliktigar. Där är jag kanske lite knäpp, men det ger mig energi. Jag mötte Mats Forslund för snart elva år sedan och det känns stort att få ta över efter honom. Men han tar med sig sin kavaj när han lämnar och jag tar med min – så måste det få vara.

Vad är det första du ska göra i nya jobbet? 

– Jag ska sitta hos de erfarna medarbetare som finns där för att skaffa mig bild av deras uppgifter – praktisera på mitt nya jobb! Det ska jag göra för att skapa en bild av om vi lägger tid och kraft på rätt saker. Att få ett helhetsperspektiv är absolut prio.

Vad har du för förväntningar på jobbet för egen del? 

– Jag har längtat efter att få jobba med ledarskap och det kan jag få utlopp för nu, och det känns tryggt att mina nya kolleger är erfarna och att vi känner varandra. Och så hoppas jag kunna inspirera i att det är möjligt att lämna gamla hjulspår. Energi och driv är lite av mitt signum.

Vad tar du med dig för kunskap från din tid på Visita? 

– Definitivt det stora hjärtat för företagen för utan dem finns inget destinationsbolag. Att ha örat mot marken kommer jag att fortsätta med. Det är kanske ännu viktigare i en ledande roll, att vara där ute där det händer. Men också erfarenheten av struktur och ordning och reda och gott kamratskap. Det är ett bra betyg för Visita att jag har stannat där i så många år och nu kan ta det här klivet.

Vad kan Jämtland Härjedalen Turism bidra med i regionen? 

– JHT verkar som spindeln i nätet – men alla ben måste gå åt samma håll. Destinationsbolaget är med och styr men alla måste förstå varför. Jag ska stå för tydlighet; vart vi ska och vad styrelsen vill. Det är också viktigt att visa upp det goda arbete som JHT gör, som gjorts under flera år, så att alla förstår nyttan av arbetet. Genom sociala medier och nätverk, kanske i forum där man inte tidigare varit och inte bara prata med redan frälsta. Jag tror att det är viktigt för att arbetet ska få effekt.

Vad är det viktigaste uppgiften för destinationsbolag? 

– Att fungera som en öppen samverkansplattform är viktigast. Att vara den ”speaking partner” som man kan komma till med högt och lågt och som är öppen för att kreera. Efter pandemin kommer det vara viktigare än någonsin, för ensam är verkligen inte stark.