Det var redan 2019 som Höga Kustens Turistservice lanserade den nya digitala tjänsten Personlig Semesterplanerare. Tanken var att underlätta för besökare att planera sin semester med målet att samtidigt få digital information att kännas personlig.
– Det personliga värdskapet är jätteviktigt för oss, och det var helt avgörande att den nya tjänsten skulle kännas personlig även om den var digital, säger Maria Lundkvist, verksamhetsledare vid Höga Kusten Turistservice.
Idén bakom Personliga Semesterplanerare går ut på att den potentiella besökaren fyller i sina önskemål om vad de vill uppleva. Turistservice återkopplar med kompletterande frågor och levererar slutligen en skräddarsydd semesterlösning baserad på behov och önskemål.
– Hittills har vi skräddarsytt nästan tusen digitala guider med allt ifrån boenden, upplevelser och sevärdheter. Jag tror att coronapandemin har gett tjänsten en extra skjuts då folk vill ha personlig service, men ändå känna sig trygga och säkra och undvika fysiska möten, säger Maria Lundkvist.
Nästa steg blir att bygga upp en bank av de hittills levererade guiderna, för att kunna använda i andra sammanhang. Först ut är en matnyttig fråga/svar för Höga Kusten, som ska publiceras på de egna plattformarna. Målet är att sedan utveckla konceptet ytterligare med hjälp av AI.
Ni har skapat tusen personliga guider, hur marknadsförde ni tjänsten?
– Via våra sociala kanaler i form av facebook-kampanjer och instagram, samt på vår egen plattform.
Priset för årets bästa värdskap inom besöksservice delades för första gången ut på torsdagen på årets konferens ”Besöksservice i framtiden”. Höga Kustens Turistservice och med sin Personliga Semesterplanerare blev årets vinnare.
Hur känns det?
– Det känns fantastiskt, det är otroligt roligt och ärofyllt. Det känns extra roligt att det var besökare som röstade. Jag ser redan nu att det finns en nyfikenhet bland andra destinationer och vi delar gärna med oss om hur vi har jobbat med detta.