Annons

Visita: ”En extremt viktig fråga för branschens framtid”

zoom Visitas vd Jonas Siljhammar.
Visitas vd Jonas Siljhammar.
NYHETER. Visita välkomnar uppropet #Härtardetslut med 65 kvinnliga branschprofiler som går i bräschen för en förändring i restaurangbranschen. ”Vi diskuterar gärna med till exempel HRF, andra aktörer och inte minst medlemmar hur vi kan göra ännu mer för att få bort sånt här en gång för alla”, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
Annons

I helgen som var publicerades en lång artikel i Svenska Dagbladet där flera kvinnor beskriver en restaurangbransch som på sina håll fortfarande präglas av patriarkala strukturer och maktmissbruk. I uppropet #Härtardetslut slår 65 högt uppsatta kvinnor i restaurangbranschen nu larm och kräver förändring.

Vad är Visitas kommentar till uppropet #Härtardetslut?

­– Att det är en extremt viktig fråga som de lyfter. Att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö är centralt för att locka fler unga till branschen och för att få fler att stanna i den. Det är mycket som har utvecklats åt rätt håll, men det är tydligt att det finns mer kvar att göra på det här området, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Hur ser Visita på problemen med sexism, förtryck, och övergrepp i branschen?

– Självklart menar vi att de är oacceptabla. Den jargong och sexism etc som finns i vissa restaurangkök måste bort en gång för alla.

Vad gör Visita idag för att säkra social hållbarhet i form av jämställda värderingar och jämställt ledarskap bland sina medlemmar?

– Social hållbarhet är centralt i Visitas arbete. Som grund ligger våra etiska regler men vi har också lanserat Branschkoden för att uppmuntra och underlätta för våra medlemmar att vara bra arbetsgivare. Dessutom erbjuder vi utbildningar i till exempel ledarskap och arbetsmiljö för våra medlemmar.

– I samband med #metoo och #detkokaröver tog vi dessutom fram ett eget upprop, #nolltolerans, som våra medlemmar kunde skriva under på för att visa att de var schyssta arbetsgivare som hade just nolltolerans mot sexuella trakasserier.  Den nolltoleransen gällde då, den gäller nu och den gäller i framtiden.

Sofia B Olsson som är initiativtagare till uppropet #Härtardetslut vill att både Visita och HRF sätter press från var sitt håll på sina medlemmar. Exempelvis genom kravställning på ett ledarskap och en struktur Visita står för, att diskussionen lyfts och hålls levande, exempelvis genom branschforum.

Vad svarar Visita på de här önskemålen?

– Vi gör som sagt redan en hel del och att följa Visitas etiska regler är en viktig del av medlemskapet. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att detta är ett arbete som i första hand behöver ske ute på de enskilda arbetsplatserna. Men med det sagt: Detta är en extremt viktig fråga för branschens framtid och vi diskuterar gärna med till exempel HRF, andra aktörer och inte minst medlemmar hur vi kan göra ännu mer för att få bort sånt här en gång för alla, säger Jonas Siljhammar.