En skidsäsong som kommer att präglas av regler och restriktioner, digitala liftkortsköp, stängda after-skier och krav på förbokade lunchsittningar. Men tryggheten och säkerheten kommer först för Sveriges skidanläggningar, som efter hårt arbete och trägna förberedelser står väl rustade för att ta emot hundra tusentals skidsugna besökare vintersäsongen 20/21.
”Vi håller tummarna för att vi får ha öppet hela säsongen”
IDRE HIMMELFJÄLL: Den 17 december 2019 invigdes Sveriges första nya skidanläggning på 30 år – Idre Himmelfjäll. Tre och en halv månad senare, den 5 april 2020, tvingades man stänga i förtid på grund av coronapandemin. När andra vintern nu står för dörren håller fortfarande pandemin världen i sitt grepp och med den restriktioner som är mer eller mindre lätta att följa. Inte den start vd:n Torbjörn Wallin hade önskat förstås, men han är hoppfull inför säsongen som stundar.
– Det är välbokat inför vintern och vårt gästunderlag bygger inte på gruppresor utan på småbarnsfamiljer. Vi har inte heller några samlade boenden, utan folk bor i egna stugor så vi har inte samma problem som många andra skidorter, säger han och tillägger:
– Vi hör från en del av de som har bokat hos oss i vinter att de valde Idre Himmelfjäll eftersom vi är oetablerade och relativt okända, och man därför tänker att det kan vara mer coronasäkert än hos stora kända skidorter med mer folk.
Idre Himmelfjäll har ändå genomfört åtgärder för att förebygga smittspridning. Singelköerna är borta och personal har fått information vilka regler som gäller – det handlar om allt från skidskola och liftpersonal till restaurang och städning.
– Men eftersom vi inte har kommit upp i några stora besöksvolymer ännu innebär restriktionerna inte någon större skillnad jämfört med hur säsongen skulle ha sett ut annars. Vi får bara hålla tummarna för att vi får ha öppet hela vintersäsongen, säger Torbjörn Wallin.
”Vi sprider ut gästerna på fler ställen”
ÅRE: På Holiday Club i Åre fyller man erbjudandet med extra mycket aktiviteter för att ge gästen mervärde och kompensera för en svagare beläggning. Miranda Ericsson, hotellchef, känner sig lugn inför vintersäsongen. Hon har haft sommaren och höstlovet på sig att ”öva” på säkerhet, och även om gästernas rörelsemönster kan förändras under skidsäsongen så har hon bra koll på flaskhalsar och vilka rutiner som krävs för att hålla nere risken för smittspridning.
– Vi har ett bra utgångsläge inför vintern givet förutsättningarna. Under jul och nyår samt sportlov har vi ett bra bokningsläge, medan januari och mars ser lite sämre ut. Det är klassiska konferensveckor, men nu ställer många företag in sina planerade möten.
För att anpassa hotellet till rådande situation håller man noga koll på beläggningen, och har börjat styra på antal personer snarare än antal rum som bokas.
– Nu tittar vi mer på den totala volymen människor i huset. Under ett normalt sportlov ligger vi på cirka 800 gäster, men de nivåerna går vi inte upp till i år, säger Miranda Ericsson.
För att optimera intäkterna har Holiday Club fyllt på sitt erbjudande med fler aktiviteter.
– Vi har stärkt vårt aktivitetskoncept med nya aktiviteter både inomhus och utomhus för att kunna styra flöden och samtidigt ge gästerna ett mervärde.
Det är allt från snöskovandringar, femkamp och hinderbanor utomhus, till yoga och gym inomhus. Tanken är att gästerna ska spridas ut på fler ställen.
– Vi har sett att det finns en hög betalningsvilja för den typen av paket. Vi har haft erbjudandet både under sommaren och på höstlovet och det har gett bra ekonomisk effekt.
”Vi uppmanar fler att förboka”
TÄNNDALEN: Tänndalen är redo för en vinter med ungefär lika många gäster som vanligt. Och genom att uppmana besökarna att boka i förväg ska trängsel undvikas.
– Vi har anställt en person som ringer upp alla som har bokat hos oss och erbjuder dem att förboka så mycket som möjligt för att minska trängseln vid kritiska ställen som skiduthyrning och liftkortsförsäljning, säger Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen, och fortsätter:
– Vi har också utvecklat vårt digitala erbjudande så att man kan ladda sitt liftkort online. De som inte redan har ett liftkort att ladda kan köpa ett i vår app och hämta ut det i en maskin när de kommer fram, säger han.
För att undvika trängsel i liftar och liftköer har Tänndalen satt upp nät som enligt Rasmus Bent styr skidåkarna så att de naturligt hamnar i olika fållor. Dessutom är alla singelköer borttagna för att undvika att folk som inte hör till samma sällskap hamnar i samma ankarlift eller liftstol.
Nackdelen med det är att liftköerna riskerar att bli längre.
– Ja, så är det, men Tänndalen är känt för att ha glest i backarna och lite liftköer. Det är kanske inte världens bästa affärsidé, men i år är det en stor fördel, säger Rasmus Bent.
”Vi jobbar med flera scenarier”
LINDVALLEN: Sedan flera veckor tillbaka har restauranggruppen Lindvallen restauranger, med restauranger som Majkens Sylta, Lindvallen Wärdshus och Topprestaurang Snögubben, haft möten två gånger i veckan med restaurangchefer och köksmästare om vad som gäller för tillfället.
– Vi pratar om olika scenarier, där worst case förstås är att vi inte kan ha öppet hela säsongen, men det hoppas vi inte behöva ta ställning till.
Vd Anders Nilsson och hans personal har planerat noga för att minimera risken för smittspridning på restaurangerna, och flera åtgärder utöver lagar och rekommendationer har vidtagits.
– Vi har bland annat ersatt fysiska menyer med vår app där menyerna finns digitalt. Vi kommer att ha bordsbokning på samtliga restauranger för att kunna ha koll på gästflödet.
Hur ska ni undvika att alla gäster vill äta samtidigt?
– Där har både Skistar och vi ett viktigt jobb. Vi ska bland annat dra ut luncherna för att få in fler sittningar. Vi börjar tidigare och avslutar med en form av ”late lunch seating”. Har vi en full restaurang och gäster inte har bokat får vi hänvisa dem någon annanstans.
På Lindvallens Wärdshus har uteserveringen byggts ut och enklare mat som gulaschsoppa, tunnbrödrullar och viltskavsgryta ska kunna förtäras utomhus. Tillfälliga toaletter i backen, foodtrucks, mattält och extra fokus på takeaway är andra åtgärder som ska förenkla flödet på restaurangerna.
Den 14 december öppnar Lindvallen sina backar och Anders Nilsson är optimistisk.
– Jag är övertygad om att det här kommer att gå bra. Det vi lär oss nu kan vi ta med oss till nästa år så det är faktiskt inspirerande också.
”Vi ökar den digitala satsningen”
BRANÄS: Branäs satsar på att digitalisera restaurangerna med appen Branäs Mat och Dryck för att minska köer och trängsel. Appen har funnits på anläggningen tidigare säsonger, men inte i samma utsträckning.
– När pandemin kom så tänkte vi att det är bättre att gasa i uppförsbacke än att bromsa. Så därför har vi istället utvecklat appen inför den här säsongen så att den finns på alla restauranger i Branäs, förutom Toppstugan som är stängd den här säsongen, säger Christoffer Lilja, platschef på Branäs Fritidscentrum, och fortsätter:
– Appen är lättanvänd för gäster och lättarbetad för personalen och kommer att finnas kvar även när tiderna återgår till det normala.
I sin digitala satsning har Branäs även tagit bort fysiska informationsplatser och sköter i stället alla gästärenden via en app eller telefon.
– Vi har i år infört ett digitalt gästcenter. Förutom att vi i och med detta tar bort en plats där det samlas mycket folk, så gör det informationen snabbare och smidigare. Och för att inte folks mobiler ska ladda ur hyr vi ut powerbanks i alla restauranger.
Inför säsongen har skidanläggningen tre nya liftar, varav en var planerad sedan tidigare. De andra två har byggts för att lätta på kötrycket som kan uppstå när singelköerna förbjuds. I pisterna coronaanpassas grillplatserna med fler och glesare platser. Dessutom har man byggt en extra värmestuga.
”Vi har tränat i sommar”
ISABERG: I somras var trycket på Isabergs nya rodelbana hårt, och som ett resultat av hemestertrenden kunde anläggningen gå plus för första gången under en sommar. En fördel med intresset för rodelbanan, som håller öppet året runt, är att Isabergs medarbetare har lärt sig att organisera köer på ett coronasäkrat sätt, vilket kommer väl till pass inför vintersäsongen.
– Vi har tränat i sommar på att ta emot mycket folk och hantera kö, så vi vet hur vi ska agera i vinter. Vi delar upp gästerna så att de inte klumpar ihop sig utan redan från start ställer sig i rad, en och en, säger vd Louise Söderlund.
Om någon inte följer reglerna går Louise Söderlund eller hennes medarbetare fram och korrigerar.
– Vi går ut och är synliga hela tiden. Och ofta hinner någon annan gäst säga ifrån före oss.
Men distansen utomhus oroar inte Isabergs vd. Det är inomhus, på restaurangen, skidshopen och toaletter, som de har lagt mest fokus.
– I skidshopen får bara ett sällskap i taget gå in, en vakt i dörren slussar in. Och vi har markeringar i golvet så att man förflyttar sig från ruta till ruta. Och toaletterna städar vi oftare.
När det gäller maten har Isaberg kompletterat sin restaurang med en grillstation och en portabel kiosk.
– I den säljer vi enkel mat som hamburgare, korv och toast. Det gör vi för att sprida gästerna, precis som mellan rodelområdet och skidområdet. Och inne i restaurangen har vi även tagit bort flera bord och stolar.
Nu väntar Isaberg på att det ska bli tillräckligt kallt i Småland för att de ska kunna öppna skidliftarna.
– Blir det bara kallt nog så löser vi resten, det är jag säker på.
”Signalvärdet är högt på att kräva munskydd”
KÅBDALIS: Kåbdalis skidstation har fler gäster än i fjol, något vd Johan Gunnarstedt tror beror på att svenskarna inte kan resa utomlands. Men intäkterna sedan liftarna öppnade den 19 oktober är trots det lägre än normalt – på grund av alla coronasäkrande åtgärder.
– Vi har tagit bort två tredjedelar av borden i de båda restaurangerna och rekommenderar alla som bor i våra stugor att använda köken i dessa.
För att skapa en ännu tryggare anläggning erbjuds plasthandskar vid entrédörren, och krav finns på att gästerna alltid ska bära munskydd inomhus, utom när de sitter ned.
– Eftersom munskydd inte är vanligt i Sverige är signalvärdet högt, det skickar oavbrutet signaler om pandemin. När det kommer utländska gäster, som är vana vid munskydd, blir utmaningen att understryka allvaret för dem.
Gästernas ankomst i restaurangen är schemalagd. Biljett köper man utomhus i en nyinrättad matkassa. Och vid liftarna är markeringar för distans målade i snön.
– Vi har bara mött positiva reaktioner på att det är så uppstyrt.
Allt bastubad är stängt tills vidare och all after ski har upphört på obestämd framtid. Johan Gunnarstedt tror inte att risken är stor att reglerna nonchaleras, men skulle det ske blir gästen hemskickad direkt.
–Eftersom jag ansvarar för såväl boendet, skidliften och restaurangerna har jag fördelen att jag kan bestämma över hela orten. Vi måste ju ta situationen på allvar – om vi inte gör det får vi en klustersmitta och då tappar vi ännu mer pengar.
Och inte en enda gäst har ifrågasatt reglerna.
– Som företagare måste man hitta lösningar. Vi är ett familjeföretag och sitter vid matbordet och diskuterar om och om igen hur vi ska lösa olika situationer.