Grattis Linda, hur känns det att kliva in som hotelldirektör för Hotell Mårtensson?
– Det är helt fantastiskt och jättekul!
Vad fick dig att tacka ja?
– Jag sökte faktiskt inte tjänsten, så jag blev lite överrumplad när Midstar hörde av sig. Det var bra tajming för jag och min man hade övervägt att på grund av pandemin avveckla några av våra restauranger i Stockholm. När jag väl träffade Midstar så kändes allt så himla rätt. De är helt fantastiska och projektet som presenterades gjorde det omöjligt att tacka nej.
Spelade det in att det var just Hotell Mårtenson?
– Ja, jag är ju från Halmstad och har, tillsammans med de flesta halmstadsborna, många minnen från Hotell Mårtenson!
Vad ska bli mest spännande?
– Att det inte finns något liknande cityhotell i Halmstad och dess närhet, och jag hoppas och tror att Halmstad är mottagliga för det. Det kommer att vara mycket fokus på ”food & beverage”, vi kommer bland annat att ha café, bar, takterrass och bistro. Ett härligt lifestyle-hotell med fokus på mat och upplevelse.
Kommer pandemin att utgöra en extra stor utmaning?
– Det är ju en speciell och konstig tid vi lever i nu. Men det är nog förhoppningsvis bra tajming att öppna i april, för då har vaccinet kommit och folk lär vara svältfödda på upplevelser och kommer att vilja mötas. Även 2021 kommer att vara en utmaning, även om vi är väldigt hoppfulla just nu inför öppningen.
Du går från restaurangbranschen till Hotell Mårtenson, hur känns det?
– Största delen av mitt liv har jag jobbat inom hotell, så det är inget konstigt alls – lite tillbaka till mina rötter.
Hur skulle du beskriva Halmstads besöksnäring?
– Halmstads besöksnäring har ju kännetecknats mycket av Tylösand, strand, hav och inte minst Hotell Tylösand – det är stadens stolthet. Och nu får vi även en citystolthet som jag tycker har saknats, så det känns fantastiskt att få komplettera med det. Det är ju två helt olika anläggningar.
Du blir hotelldirektör för ett helt nytt hotellkoncept, hur fria tyglar har du fått att forma hotellet och ert erbjudande?
– Från Midstars sida känner jag att jag kommer få jättemycket förtroende och fria tyglar att använda min lokala förankring för att fylla hotellet med upplevelser. Det känns skönt när det är konceptualiserat, jag har fått vara med och tycka mycket redan nu.
Nu har ni påbörjat rekryteringen av personal, eller hur?
– Vi går ut nu i början av nästa vecka (julveckan, reds. anm.) och söker 30–40 personer. Vi har redan hunnit anställa en person som ska ha hand om den digitala trafiken, marknadsföringen och försäljningen via bland annat sociala kanaler.
Vad är roligast med att jobba i hotellbranschen?
– Upplevelserna – det är så många olika delar i ett hotell. Det är de olika delarna i en anläggning som gör att det kan hända väldigt mycket spännande och varierande saker där. Jag gillar verkligen mötet med människor och på ett hotell får man jobba med väldigt många olika typer av människor och jag uppskattar den dynamik som skapas då.