Annons

Bokningstapp på uppemot 90 procent i Dalarna

zoom Foto: Visit Dalarna
Foto: Visit Dalarna
NYHETER. Uppmaningar från regeringen om ökad försiktighet, och hårdare restriktioner slår olika på olika boenden i Dalarna. Vissa boenden har tappat mellan 50 och 90 procent av sina bokningar, visar en rundringning genomförd av Visit Dalarna.
Annons

På sina håll i Dalarna, dit semesterfirare normalt sätt vallfärdar under jul- och nyårsveckorna, är det fortfarande fullbokat, men på andra har man tvingats stänga helt för att kunna överleva. Läget är både allvarligt och varierat, visar en kartläggning av bokningsläget som destinationsbolaget Vist Dalarna har gjort av 60-talet boenden i regionen.

– Samtalen bekräftar att bokningsläget varierar oerhört mellan både regioner, kommuner och olika boendeformer i Dalarna, säger Vist Dalarnas vd Jona Rosén i en kommentar.

Längst i norr vittnar en fjällanläggning om 10 procent färre bokningar över jul och nyår jämfört med 2019, medan andra lite mindre boenden på samma destination kan ha tappat upp till 50–90 procent. I värsta fall kan tappet vara 100 procent, enligt Visit Dalarnas rundringning.

– Rådande läge och restriktioner slår extremt olika mot olika former av boenden, säger Jonas Rosén.

En trend är att många väljer att boka en egen stuga, men att man är färre i sällskapet, och att hotell och boenden inne i städerna verkar ha det allra tuffast.

– Även om det varierar mellan aktörer, handlar det om tapp på alltifrån 50 till 100 procent. Vissa boenden har så få bokningar att de väljer att stänga över helgerna för att minska kostnaderna och klara ekonomin. Mindre boenden på landsbygd eller i närheten av städerna har ett lite bättre bokningsläge.

Anställning av personal följer bokningsläget. De större anläggningarna i norr har i flera fall ökat antalet säsongsanställda, medan mindre boenden har permitteringar eller färre säsongspersonal för att klara sig ekonomiskt.

–Vi måste alltid ha i åtanke att förändrade restriktioner kan påverka både bokningsläge och mående hos våra besöksnäringsföretag, såväl boenden som aktivitetsleverantörer, säger Jonas Rosén.