Företag i besöksnäringen uppbackade av Visita har länge varnat för en kommande konkursvåg, som riskerar att bli ännu kraftigare om inte de statliga stöden betalas ut snarast.
Enligt en sammanställning av kreditupplysningsföretaget Creditsafe anses så mycket som en fjärdedel (25 procent) av Sveriges cirka 18 600 restauranger* inte vara kreditvärdiga. Den högsta andelssiffran av de tio branscher som har undersökts.
– Kortfattat betyder det att ett antal olika indikatorer pekar mot att företaget inte har betalat eller inte kommer att betala sina fordringar i tid och så småningom riskerar att försättas i konkurs, förklarar Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.
Ökar för varje dag
Konkurserna har redan börjat öka i besöksnäringen, enligt Thomas Jakobsson, som pekar på att risken för konkurs ökar för varje dag med restriktioner och utan tillräckliga stödåtgärder.
– Min gissning är att det redan nu finns en hel del utestående fordringar på besöksnäringsföretag, vars samtliga ägare inte kommer att vänta i flera månader på eventuella stödutbetalningar.
Hur ser era prognoser ut gällande konkurser inom besöksnäringen under 2021, hur många företag kan det röra sig om?
– När vi lät HUI Research undersöka detta kom de fram till att ungefär 25 procent av företagen riskerade att avvecklas. Det finns många sätt att avveckla sitt företag utan att försätta det i konkurs. En del har vi redan sett men den stora puckeln har vi nog fortfarande framför oss.
I vilken utsträckning kan de förlängda stöden, om de betalas ut i närtid, rädda företag som inte är kreditvärdiga från att försättas i konkurs?
– Det är helt centralt. Det är just nu det enda som kan rädda dem. Alla andra möjligheter är uttömda inte minst eftersom den bristande kreditvärdigheten stryper eventuell annan finansiering. En inte ovanlig anledning till den bristande kreditvärdigheten är att stödutbetalningarna dröjt.
Vilka problem kan inte de statliga stöden lösa?
– Vi har nu varit i en akut fas i tio månader, vilket dränerat företagen på finansiella och personella resurser. Nummer ett är givetvis att överleva men återstartsskedet kommer också att vara kritiskt. Då gäller det att titta både på finansiella lättnader men även på andra delar av företagsklimatet som regel- och skattebörda, internationell marknadsföring och kompetensförsörjning. Det får inte bli så att företag som mot alla odds tagit sig igenom krisen tvingas kasta in handduken för att man inte har råd att starta om.
Vad kan företagen som inte är kreditvärdiga själva göra för att undvika konkurs?
– Det gäller att vara proaktiv och krympa de kostnader man har makt över samt ha en löpande kontakt med de fordringsägare man har och försöka hitta en hållbar lösning framåt tillsammans. Leverantörer och fastighetsägare vill ju oftast inte heller att deras kunder ska gå i konkurs. Jag uppfattar att krisinsikten hos både politiker, fastighetsägare och leverantörer är betydligt högre nu än i början av krisen. Nu är det verkligen viktigt att de tar tillfället i akt och hjälpa sina kunder att överleva och starta om för att undvika onödig kapitalförstöring på en i grunden livskraftig marknad, säger Thomas Jakobsson och tillägger:
– Jag tycker dock man ska vara väldigt försiktig med att skjuta till privata medel till verksamheten, i synnerhet om de är lånade med en personlig säkerhet.
*I företagskategorin hotell, campingar och vandrarhem (ca 4140 st) ligger andelen på 14 procent, enligt Creditsafe.
Läs mer: https://www.besoksliv.se/nyheter/nar-pengarna-ar-slut-blir-det-konkurs/