Annons

Smak63 ska stärka Sverige som måltidsdestination

zoom Det nya kunskapscentret riktar sig till restauranger, mathantverkare och upplevelseföretag som vill bli bättre på måltidsupplevelser. Foto: Pressbild
Det nya kunskapscentret riktar sig till restauranger, mathantverkare och upplevelseföretag som vill bli bättre på måltidsupplevelser. Foto: Pressbild
NYHETER. Intresset för måltidsturism växer. Nu lanseras därför Smak63, ett nytt digitalt kunskapscenter som ska leda till fler mat- och dryckesupplevelser i Sverige och Norge.
Annons

Projektet Smak63 riktar sig till företagare som vill utveckla sina kunskaper kring måltidsturism och skapa nya upplevelser med smak av den 63:e breddgraden, även känt som Nordens gröna bälte.

– Det kan vara restauranger, mathantverkare, upplevelseföretag, hotell eller andra besöksnäringsföretag som vill ta vara på det ökande intresset för att uppleva lokala smaker på plats och bli bättre på att producera unika måltidsupplevelser, säger Eva Jilkén, projektledare för Smak63.

Bakom plattformen står flera organisationer inom Interregprojektet Mat och Dryck i Västernorrland, Jämtland Härjedalen och Trøndelag. Den gemensamma satsningen syftar såväl till att öka konkurrenskraften som att öka nätverkandet mellan olika företag.

– Vi är öppna för samarbeten även med andra regioner, säger Eva Jilkén. Vår förhoppning är att skapa något som på sikt stärker hela Sverige som måltidsdestination. Vi har redan fått jättebra respons, även från organisationer i andra destinationer som också har behov av att hjälpa sina företag.

I februari startar ett första digitalt utbildningsprogram som bland annat består av workshops, inspirationsföreläsningar, coaching och digitala fikamöten med lokala smaker.

– Deltagarna kommer att få verktyg så att de kan utveckla nya, konkreta måltidsupplevelser. De kommer till exempel att få lyssna på en föreläsning med Visit Sweden om potentialen i måltidsturismen. Flera företag kommer också att dela med sig av sina kunskaper, till exempel Hernö Gin som ska prata om hur man kan jobba med upplevelser för att kunna ta mer betalt.

Vid sidan av det slutna utbildningsprogrammet erbjuds en serie föreläsningar som är öppna för alla företagare som vill få inspiration till nya måltidsupplevelser.

Vad hoppas ni att projektet resulterar i?

– Att detta landar i fler måltidsupplevelser med smak av vår plats, vilket gör att vi blir starkare smakdestinationer, och att företagen ökar sin lönsamhet, säger Eva Jilkén.