Kärnverksamheten för Svenska Mässan koncernen i Göteborg är de fysiska möten vi numera ombeds undvika – en plats för events, shower, konferenser, spa, hotell och restauranger. Och koncernens resultat för 2020 landar på en förlust med 278 miljoner. Omsättningen sjönk med 60 procent till totalt till 525 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1272 miljoner kronor året innan. ”Vi befinner oss fortfarande mitt i pandemin och det är tveklöst den största utmaning vi upplevt under de över 100 år som Svenska Mässan existerat”, säger Roger Holtback, styrelseordförande Svenska Mässan Stiftelse, i ett pressmeddelande.
Fler gäster på helgerna
Bara två av de fem restaurangerna i Gothia Towers är öppna och endast en bråkdel av de 1200 hotellrummen bokade. Beläggningsgraden för hotellverksamheten sjönk till 29 procent, jämfört med 72 procent föregående år.
– När man följer de restriktioner som finns får man inte plats med så många gäster. Vi skulle inte ta vårt ansvar om hotellet blev fullbokat – hur går det då att hålla avstånd? Så först får vi fundera på hur många gäster vi kan ta ansvar för och sedan översätta det till hur många rum som kan bokas, säger Elisabeth Thomson, hotell- och restaurangdirektör på Gothia Towers, som är en del av Svenska Mässan koncernen.
Under veckorna då många av besökarna är konferens- och mötesdeltagarna i normala fall råder stiltje, men på veckosluten rör det på sig något mer.
– Privatpersoner kan och vill fortfarande resa, så det är fler gäster på helgerna. Men det handlar fortfarande om låga volymer. Många väljer nog att stanna hemma just nu på grund av restriktioner kring exempelvis öppettider och alkoholservering, säger Elisabeth Thomson.
Stor omorganisation
Under året har koncernen utnyttjat de ekonomiska stöd som funnits och drygt 40 procent av de anställda har sagts upp.
– Vi har varit drabbade på alla personalnivåer och i alla yrkeskategorier, säger Elisabeth Thomson.
Koncernen har också genomfört breda besparingar och pausat större planerade investeringar i anläggningen.
– En stor omorganisation har skett för att bättre kunna möta nya marknadsbehov med de kompetenser som morgondagens mötesplats kräver inom bland annat digitalisering och säkerhet, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef för Svenska Mässan Gothia Towers, i ett pressmeddelande.