För elfte året i rad har Max utsetts till hållbarhetsvinnare både i Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, och av konsultföretaget Differ i snabbmatskategorin.
– Vår ambition är att göra världen lite godare. För att bidra till en positiv samhällsveckling och samtidigt utveckla våra egna affärer så jobbar vi brett med områdena hälsa, rättvisa och miljö, säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max.
Under det gångna året har gästerna bland annat kunnat byta ut köttbaserade burgare till det egenutvecklade alternativet Delifresh Plant Beef över hela menyn.
– När maten tar mindre resurser i anspråk, som de gröna burgarna gör, så blir det lättare för fler människor att dela på den globala matproduktionen och det kan ge en mer rättvis diet i framtiden. När maten har en relativt låg klimatpåverkan, som de gröna burgarna har, så minskar vi våra gästers klimatavtryck.
Max jobbar även med social hållbarhet, bland annat har Max tillsammans med Samhall tagit fram en gemensam strategi för hur fler av Samhalls medarbetare ska kunna få anställning hos Max.
– Vi har jobbat systematiskt med hållbarhet länge och ändå är det mycket kvar att göra på området.
Varför är det viktigt med ett hållbarhetstänk när man driver en hamburgerkedja?
– Alla företag behöver bidra till en positiv samhällsutveckling. Max är ett familjeägt företag och vi vill vara familjeägda i minst fyra generationer till och det får oss att tänka långsiktigt på vår verksamhet.
Varför tror du att Max utsetts till vinnare så många gånger?
– Vi har jobbat med hållbarhet på ett konkret sätt under lång tid. Till exempel så lanserade vi världens första klimatmärkta meny år 2008 så att våra gäster har chans att se vilka burgare som har låg och hög klimatpåverkan. Sedan 2008 har vi också planterat drygt 2 miljoner träd som binder koldioxid. År 2018 gick vi ett steg längre och gjorde all vår mat klimatpositiv, det betyder att vi mäter hela värdekedjans utsläpp av klimatgaser, arbetar för att minska dessa utsläpp i linje med FN:s klimatmål och dessutom planterar träd som suger upp 110 procent av utsläppen.
Hur ser ert hållbarhetsarbete ut framåt?
– Vi ska förstås jobba vidare på att bli bättre inom hälsa, rättvisa och miljö. Ett tufft långsiktigt mål är att minska den sålda snittmåltidens klimatpåverkan till 0,5 kilo koldioxid från dagens 1,9 kg. Det innebär att vi måste minska matens klimatpåverkan med cirka 4 procent per år de närmaste 29 åren. Det är en rejäl utmaning, säger Kaj Török.