Annons

”Man måste vara beredd på att rycka in på olika avdelningar”

zoom Kocken Sandra Jönsson har börjat jobba i receptionen under pandemin.  Foto: Privat
Kocken Sandra Jönsson har börjat jobba i receptionen under pandemin. Foto: Privat
REPORTAGE. Ring Elite Hotel Marina Plaza i Helsingborg och det kan vara kocken Sandra Jönsson som svarar i receptionen. Hon är en av flera anställda som har fått bredda sin kompetens och testa nya marker de senaste månaderna.
Annons

Sandra Jönsson har arbetat som kock i tolv år och rekryterades till köket på Elite Hotel Marina Plaza i Helsingborg sommaren 2019. Förra våren var hon en av alla tusentals anställda i besöksnäringen som drabbades när coronapandemin slog till. Hennes anställning ändrades plötsligt från 100 till 50 procent och Sandra och en av hennes kockkollegor, som också behövde fler arbetstimmar, funderade på om de skulle bli tvungna att se sig om efter andra jobb.

Hotelldirektören Annika Birkfeldt insåg att det fanns behov på andra avdelningar i hotellet och såg därför chansen att behålla sina kockar genom att skola in Sandra i receptionen och hennes kollega i konferensbokningen. Sandra fick gå bredvid en erfaren receptionist under drygt tio dagar, sedan var hon redo att ta emot sina första gäster.

– I början var det skräckblandad förtjusning eftersom det var så långt från min comfort zone – jag var van att gömma mig i köket och helt plötsligt var jag hotellets ansikte utåt. Men nu är det bara kul, jag är jätteglad över att ha fått den här chansen.

En helt annan inblick

Sandras mål är att få återvända till köket på heltid, men skulle inte ha något emot att göra gästspel i receptionen även efter att de exceptionella tiderna är över. Tiden i receptionen har givit henne både nya praktiska färdigheter och insikter.

– Jag har fått en helt annan inblick i receptionisternas jobbvardag och hur stressigt det kan vara. Det här jobbet handlar om så mycket mer än att checka in och ut gäster, det är problemlösning på ett sätt som jag inte är van vid i köket och det är väldigt spännande.

Sandra tror att fler hotell skulle vinna på att låta sina anställda sätta sig in i andra avdelningar.

– Absolut, de har säkert nytta av att möblera om, även om det bara är för några praktikdagar. Man får mer respekt för andras arbete. Sedan behöver det inte alltid vara på den här nivån. Vi har till exempel haft anställda från housekeeping som har hjälpt till med frukosten och att duka bord. Vi har helt enkelt hjälpt varandra för att få verksamheten att fungera.

”Får chansen att bli mer allround”

Hotelldirektören Annika Birkfeldt är väldigt nöjd med utfallet av den tillfälliga rockaden och ser gärna att fler anställda breddar sin kompetens även efter pandemin.

– Det här var en ytterlighet och ett sätt för oss att kunna behålla våra kockar, men jag tror att man måste vara beredd på att kunna rycka in på olika avdelningar inom huset även i framtiden. I en modern reception måste man både kunna blanda en drink och checka in gäster, så jag tror att vi får se mer av det här framöver.

Även Peter Thomelius, utbildningschef på Visita, är positiv:

– Det här är ett bra sätt att stärka den befintliga personalens kompetens. När de får lära sig andra yrkesroller får de chansen att växa och bli mer allround.

Sandra och hennes kollega är fortfarande anställda, men Peter Thomelius lyfter fram möjligheten att utnyttja det utbildningsavtal som parterna har tecknat och som innebär att företagen kan erbjuda utbildning till personal som korttidspermitterats.

– Det krävs en lokal överenskommelse och det ska framgå vilken typ av kompetensutveckling som avses.