Pontus Frithiof utesluter inte att hans eget namn kommer att synas på en kommande produktlinje, inte minst när det handlar om att få fler att upptäcka viltköttet i både livsmedelsbutikerna och på hans egna restauranger.
– Jag har valt att göra detta för att jag tror att viltkött har en stor framtid som ett hållbart och gott alternativt, säger han.
En annan anledning till att Pontus Frithiof ville bli delägare i företaget är ”att det är spännande personer med i projektet”, som han uttrycker det. Ett av de namnen är författaren och jaktprofilen Leif GW Persson.
– Jag känner Leif sedan 25 år tillbaka och senaste året har vi träffats regelbundet kring måltider och kommit fram till att detta är ett roligt projekt att arbeta vidare med, säger Pontus Frithiof och tillägger:
– Leif är oerhört noga med att inte sätta sitt namn på något han genuint inte tycker om, det gillar jag. Han är i högsta grad delaktig.
Pontus Frithiof själv är en av de mer namnkunniga krögarna i landet och ägare av flera restauranger. Som delägare i Svenskt Gårdsvilt vill han bidra med sin expertis från branschen, men framhåller att hans egna erfarenheter av vilt ännu är begränsade.
– Jag är ännu så länge en flitig konsument, och jag älskar det, säger han och nämner att han deltar i företaget både för att lära ut och lära sig.
Tills vidare kommer han bland annat att utveckla färdigrätter och tillbehörsprodukter, som olika såser och kryddor. Hans team med unga kockar kommer att producera filmer, bilder och recept för att skapa uppmärksamhet kring produkterna.
En grundtanke han framhåller är att ta tillvara på så mycket som möjligt av djuren, där hållbarhet och näringsvärde står i fokus.
– Viltköttet är underskattat då det är både nyttigt, gott och hållbart med en minimal klimatpåverkan, menar Pontus Frithiof.