Den danska marknaden har alltid varit särskilt viktig för besöksnäringen i sydsverige. När gränserna stängde tvärnitade allt – och trafiken på Öresundsbron tystnade. Nu hoppas Visit Swedens regionala turistmarkörer – i Skåne, Småland, Öland, Halland och Blekinge – att grannarna i syd så smått ska börja hitta tillbaka igen. Bland annat lanseras nu hemsidan visitsouthsweden.dk.
– Vi kommer att arbeta med press, influencers, digital annonsering, nya hemsidan, och konton på Facebook och Instagram, berättar Heléne Östberg, varumärkes- och innovationschef på Tourism in Skåne, som driver samarbetet.
Tanken är att kommunicera södra Sverige som en året runt-destination.
Ni tar bland annat hjälp av influensers för att få danskarna att vilja komma tillbaka till Sverige, hur gör ni ert urval?
– Vi väljer ut och kommer att samarbeta med starka innehållsskapare som har en egen röst och kan inspirera till ett besök i södra Sverige. Med influensers blir det mer trovärdigt och äkta och den personliga rösten gör budskapet mer relevant för mottagaren.
Hur ska det gå till/vilka mer specifikt är målgruppen?
– Vi letar upp influencers som matchar våra teman och har starkt innehåll och engagemang i sina egna kanaler. Vi bjuder in dem, skriver avtal och hjälper dem att planera sitt besök. Det är viktigt för oss att de själva har stort utrymme för att uppleva och berätta om destinationen på sitt sätt. Vi aktiverar och använder ofta innehållet i bredare kanaler för att få större spridning. Det finns två större drivkraftsmålgrupper: De som vill komma bort från vardagen, njuta av god mat, inspirerande miljöer, umgås med varandra och koppla av. Och de som vill uppleva naturen genom en aktiv semester, vandra, cykla, paddla.
Ni drog igång marknadsföringsarbetet före pandemin – har ni behövt ändra om hur ni marknadsför södra Sverige nu – jämfört med hur ni resonerade före pandemin?
– Ja, vi har egentligen lagt allting på is under pandemin och ägnat tiden åt att rigga oss. Bygga en hemsida, hitta en bra form för samarbetet och skapa innehåll som ska inspirera till besök. När vi nu drar igång kampanjer och kanaler, så har vi ett budskap som handlar om att ha upplevelser att längta till. Vi kommunicerar inte att man ska åka nu. Vi tror att man har ett uppdämt behov av att resa och få miljöombyte och det är viktigt att ha något konkret att se fram emot. Det är så vi kommunicerar nu. Vi vill ju helst att danskarna ska bli inspirerade att komma mellan september och maj. Då är det mindre trångt och vi strävar efter att få ett mer balanserat besöksflöde även över året.