Annons

Svenskt rekord för Skistar – trots corona

zoom Skistars vd Stefan Sjöstrand vill satsa på åretruntaktiviteter.  Foto: Pressbild
Skistars vd Stefan Sjöstrand vill satsa på åretruntaktiviteter. Foto: Pressbild
NYHETER. Skidsäsongen för Skistar i Sverige blev den starkast någonsin – trots pandemin. Nu satsar vd Stefan Sjöstrand på åretruntaktiviteter. – Vi går tydligt ifrån ett traditionellt vinter-Skistar till ett åretrunt-Skistar. Det är en jätteförflyttning vi gör, säger han.
Annons

Hur ser du på den gångna säsongen?

– Det har varit ett händelserikt år och vi har lärt oss hantera verksamheten på ett bra sätt under pandemin. Vi gör den starkaste vintersäsongen någonsin i den svenska verksamheten sett till omsättningen. Det är anläggningarna i Norge som drar ner resultatet. Vi tappar 400 miljoner i omsättning i Norge och kanske hade det varit bättre att stänga där. Nu valde vi att ha anläggningarna öppna med tanke på bland annat alla norska hytteägare, ortsbefolkningen, näringen och vår personal.

Påsken i svenska skidbackar – blev den vad ni förväntat er?

Påskveckan blev lite lägre än vad vi förväntat oss men hela kvartalet blev lite bättre. Det är inte bara de traditionella veckorna som  bokas. Påskveckan väger tungt men många har varit lite mer försiktiga. De åkte i stället veckorna före eller efter påsk. Vi växer under hela vintersäsongen och det som driver är den svenska försäljningen.

Ni har sålt anläggningen i Österrike och fokuserar på Skandinavien. Hur ser de planerna ut?

Vi går tydligt ifrån ett traditionellt vinter-Skistar till ett åretrunt-Skistar. Det är en stor förflyttning vi gör. Vi har en kunddatabas på 1,5 miljoner medlemmar och vi tror att många även vill besöka oss även på sommaren. Vi ser att det finns en attraktion i att vara ute i friska luften och vi sitter på en verksamhet vi bara utnyttjat vintertid. Våra hotell där vi tagit över driften kan vi utnyttja till erbjudanden hela året.

Ni har ett starkt bokningsläge för sommaraktiviteter, plus 83 procent. Vad lockar mest?

Det bästa bokningsläget har vi i Sälen. Det känns väldigt positivt och vi har investerat i ett helt nytt rekorationsområde i Lindvallen,  Svansjön, där du kan åka zipline över sjön. Där finns klätterpark, pumptrack och padelbana och vi har utvecklat cykelleder på vårt elljusspår. Det är spektakulärt det vi gör i Sälen.

Bokningsläget förbättras för kommande skidsäsong. Hur förväntar du dig att den ska bli?

– Vi har tagit med oss massor med lärdomar från pandemin. Vi har vår digitala försäljning av Skipass och tror att vi kan sälja 90 procent digitalt i Sverige.

Kan det bli en ny rekordsäsong i Sverige?

– Det är för tidigt att säga. Men det bokningsläget vi har hittills med en ökning på 30 procent visar att vi har ett attraktivt erbjudande.