Det började med att skolan i byn Granö, en timme nordväst om Umeå, hotades av nedläggning. Ett gäng engagerade föräldrar lyckades få politikerna att ändra sig, men byborna insåg att de var tvungna att göra något för att få bygden att växa. En av pådrivarna, Annika Rydman, arbetade som frilansjournalist och av sina många reportageresor hade hon lärt sig att turism var ett effektivt sätt att skapa tillväxt. Tillsammans med ett tiotal andra by bor bestämde hon sig för att ta över byns camping och skapa en USP, unique selling point, som kunde locka turister från hela världen.
– Vi gjorde en studieresa till Rovaniemi, som hade skapat en imponerande tillväxt. Men vi bestämde att vi skulle vara småskaliga och inte göra något på bekostnad av varken natur eller människor, säger Annika Rydman, som numera är vd för företaget.
Fokus på den europeiska marknaden
Campingens natursköna läge vid Umeälven, på en halvö omgiven av norrländsk vildmark, fick Annika och hennes kompanjoner att bestämma sig för att skapa en destination som bygger på ekologisk naturturism och har fokus på den europeiska marknaden. Tillsammans med lokala entreprenörer utvecklade de en rad aktiviteter: hundspannsturer, timmerflottfärder på Umeälven, älgsafari och guidade vandringar med fokus på skogens apotek. Dessutom utvecklades boendeutbudet med spektakulära ”fågelnästen” mellan talltopparna och ett ekohotell med tolv dubbelrum.
Satsningen på naturturism visade sig vara helt rätt. Granö Beckasin växte snabbt, dubblerade omsättningen flera år och utvecklades till en av byns största arbetsgivare med elva helårsanställda. Samtidigt skapade företaget så många ringar på vattnet att det numera är bostadsbrist i Granö.
Ny målgrupp
Sedan kom coronapandemin. Precis som många av landets naturturismföretagare fick Annika Rydman se alla utlands- och konferensbokningar försvinna i ett slag förra våren. Och plötsligt tvingades företaget fokusera helt på svenska turister, en målgrupp som tidigare inte varit i fokus.
– Vi märker att naturturism är en växande trend i Sverige och att det finns ett stort sug efter att vandra. Nästan alla som kommer till oss vill ha en vandringskarta, men vår stora utmaning är att svenskar inte vill ha någon guide. Dessutom är vandring i skogslandet inte särskilt känt i Sverige. Det vi hoppas på nu är att fler ska upptäcka att det går att vandra på andra ställen än i fjällen eller i naturreservaten utanför städerna.
Anpassat erbjudanden
Under det gångna året har Granö Beckasin anpassat sina paketerbjudanden för den svenska marknaden, utvecklat ledsystemet med nya vandringsleder och köpt in nya kanoter och cyklar. Och för att nå den inhemska målgruppen har företaget tagit hjälp av en digital byrå som bland annat har jobbat med sökordsoptimering och riktade annonser på sociala medier.
– Det har varit jättetufft att kommunicera ut vårt erbjudande mot den svenska marknaden, men vi har försökt modifiera de paket vi har. För våra utländska besökare har naturupplevelserna varit den främsta USP:en, men svenskarna kommer för våra fågelnästen.
När det nu är sommar igen står Granö Beckasinfortfarande utan sin främsta målgrupp. Men inför sommarsäsongen såg bokningsläget betydligt bättre ut, konstaterar Annika Rydman.
– Bokningsläget för sommaren låg i maj 30 procent bättre jämfört med ifjol och vi vet att många bokar sent, så jag har tillförsikt.