Annons

Mot nya målgrupper

zoom Granö Beckasin, som ligger vid Umeälven, bygger på ekologisk naturturism. Foto: Bea Holmberg
Granö Beckasin, som ligger vid Umeälven, bygger på ekologisk naturturism. Foto: Bea Holmberg
REPORTAGE. Den naturbaserade turismen är en av landsbygdens främsta källor till nya jobb och lyfts fram som en av landsbygdens framtidsnäringar. Ett bra exempel är Granö Beckasin i Västerbotten, som vände utvecklingen i byn, men nu står inför nya utmaningar.
Annons

Det började med att skolan i byn Granö, en timme nordväst om Umeå, hotades av nedläggning. Ett gäng engagerade föräldrar lyckades få politikerna att ändra sig, men byborna insåg att de var tvungna att göra något för att få bygden att växa. En av pådrivarna, Annika Rydman, arbetade som frilansjournalist och av sina många reportageresor hade hon lärt sig att turism var ett effektivt sätt att skapa tillväxt. Tillsammans med ett tiotal andra by­ bor bestämde hon sig för att ta över byns camping och skapa en USP, unique selling point, som kunde locka turister från hela världen.

– Vi gjorde en studieresa till Rovaniemi, som hade skapat en imponerande tillväxt. Men vi bestämde att vi skulle vara småskaliga och inte göra något på be­kostnad av varken natur eller människor, säger An­nika Rydman, som numera är vd för företaget.

Fokus på den europeiska marknaden

Campingens natursköna läge vid Umeälven, på en halvö omgiven av norrländsk vildmark, fick Annika och hennes kompanjoner att bestämma sig för att skapa en destination som bygger på ekologisk natur­turism och har fokus på den europeiska marknaden. Tillsammans med lokala entreprenörer utvecklade de en rad aktiviteter: hundspannsturer, timmerflott­färder på Umeälven, älgsafari och guidade vand­ringar med fokus på skogens apotek. Dessutom utvecklades boendeutbudet med spektakulära ”fågel­nästen” mellan talltopparna och ett ekohotell med tolv dubbelrum.

Satsningen på naturturism visade sig vara helt rätt. Granö Beckasin växte snabbt, dubblerade om­sättningen flera år och utvecklades till en av byns största arbetsgivare med elva helårsanställda. Sam­tidigt skapade företaget så många ringar på vattnet att det numera är bostadsbrist i Granö.

Ny målgrupp

Sedan kom coronapandemin. Precis som många av landets naturturismföretagare fick Anni­ka Rydman se alla utlands-­ och konferensbokningar försvinna i ett slag förra våren. Och plötsligt tving­ades företaget fokusera helt på svenska turister, en målgrupp som tidigare inte varit i fokus.

– Vi märker att naturturism är en växande trend i Sverige och att det finns ett stort sug efter att vandra. Nästan alla som kommer till oss vill ha en vandrings­karta, men vår stora utmaning är att svenskar inte vill ha någon guide. Dessutom är vandring i skogs­landet inte särskilt känt i Sverige. Det vi hoppas på nu är att fler ska upptäcka att det går att vandra på andra ställen än i fjällen eller i naturreservaten ut­anför städerna.

Anpassat erbjudanden

Under det gångna året har Granö Beckasin anpas­sat sina paketerbjudanden för den svenska markna­den, utvecklat ledsystemet med nya vandringsleder och köpt in nya kanoter och cyklar. Och för att nå den inhemska målgruppen har företaget tagit hjälp av en digital byrå som bland annat har jobbat med sökordsoptimering och riktade annonser på socia­la medier.

– Det har varit jättetufft att kommunicera ut vårt erbjudande mot den svenska marknaden, men vi har försökt modifiera de paket vi har. För våra ut­ländska besökare har naturupplevelserna varit den främsta USP:en, men svenskarna kommer för våra fågelnästen.

När det nu är sommar igen står Granö Beckasinfortfarande utan sin främsta målgrupp. Men inför sommarsäsongen såg bokningsläget betydligt bättre ut, konstaterar Annika Rydman.

– Bokningsläget för sommaren låg i maj 30 procent bätt­re jämfört med ifjol och vi vet att många bokar sent, så jag har tillförsikt.