Max har under flera års tid arbetat med att minska sina utsläpp, sedan 2013 med 24 procent per omsatt krona. Men mer måste göras, menar företagets hållbarhetschef Kaj Török:
– Förra året minskade vi utsläppen långsammare än vad vi räknat med. Det beror bland annat på ökad försäljning av köttburgare. 2021 måste vi ta större krafttag och bli ännu bättre på att ställa om menyn och göra det lättare för våra gäster att välja goda burgare med låg klimatpåverkan.
MAX har som mål att minska sina utsläpp med fyra procent per år varje år fram till 2050. Under 2020 minskade utsläppen med två procent. Det är första året som utsläppen inte minskar i linje med FN:s 1,5-gradersmål.
För att nå målen arbetar kedjan med klimatpåverkan på flera olika sätt. Sedan 2008 planterar man exempelvis träd i tropikerna, för att kol ska kunna bindas från atmosfären. Sammanlagt har företaget planerat omkring tre miljoner träd, vilket motsvarar 10 000 fotbollsplaner.
– För att nå de globala klimatmålen räcker det inte med att bara minska utsläppen. Vi måste också börja tömma atmosfären på en del av den koldioxid som redan släppts ut. Det är därför vi på MAX jobbar med att både minska utsläppen och binda kol, fortsätter Kaj Török.
År 2019 vann MAX FN priset Global Climate Action Award för sitt klimatarbete.