Annons

”Ser hösten som ett startskott”

zoom Magnus Draheim är ny hotelldirektör för Scandic i Östersund.  Foto: Pressbild
Magnus Draheim är ny hotelldirektör för Scandic i Östersund. Foto: Pressbild
KARRIÄR. I februari tillträdde Magnus Draheim som ny hotellchef för Scandic i Östersund. Några månader "varm i kläderna" har han nu lärt sig att hitta i hotellets korridorer och hunnit hälsa på sina kollegor. Nu väntar en spännande höst med teambuilding och destinationsbygge.
Annons

Grattis till nya jobbet, hur känns det? ​
– Det känns jättekul och förväntansfullt.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet? ​
– Får nog säga att jag fastnade dels för utmaningen av att ha ett totalansvar för ett hotell och en hel arbetsgrupp. Men också att jag blev väldigt intresserad av den förändringsresa både Scandic och branschen just nu befinner sig i och att få vara en del av det.

När tillträdde du tjänsten och vad gjorde du på din första arbetsdag?
​– Jag började i slutet av februari och jag får nog säga att första dagen gick mycket till att förvirrat försöka hitta i korridorer och förstå vart alla dörrar gick. Men såklart bestod den största delen av att hälsa på alla nya kollegor och lära känna dem.

Vad blir viktigast i ditt uppdrag som hotelldirektör? ​
– Det är att skapa möjligheter och förståelse för personalen, med andra ord, vi inte bara ska ge bra service utan en minnesrik och professionell upplevelse till våra gäster. Sedan handlar det om att jobba nära den lokala marknaden för att tillsammans med kollegor och det lokala näringslivet, skapa destinationen Östersund som ett naturligt val för så väl evenemang som rekreation.​​

Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast? ​
– Att få bygga ett bra team och hitta vägar tillsammans med andra för på bästa sätt ta hand våra gäster och bygga destinationen.

När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen?
​– Det var när jag jobbade på Sandhamn i Stockholm skärgård för många år sedan. Just att få jobba med gäster som valt att åka till en plats och att man som hotellmedarbetare kan förhöja deras besök och vara med och skapa just en minnesrik upplevelse, det är väldigt givande.

Vad ser du som den största utmaningen för hotellbranschen hösten 2021?
– Viktigast nu är att fortsätta att utveckla ett starkt team, eftersom vi redan nu behöver möta de nya utmaningarna i och med öppningen av samhället efter pandemin. Att leda och hitta nya sätt att arbeta nu när förhoppningsvis beläggningen går upp och gästerna kommer tillbaka, är a och o för mig.

Vad för typ av ledare är du? ​
– Jag är empatisk och lyhörd och jag gillar när medarbetarna känner trygghet och vågar ta egna initiativ.

Vad har du för mål och ambitioner med Scandic i Östersund? ​
– Jag vill att vi ska vara det naturliga valet för alla gäster som besöker Östersund, så väl sportgrupper, idrottslag och konferensgruppen över dagen till familjen eller paret som besöker staden för en helg.

Kommer pandemin att utgöra en extra utmaning?
– Pandemin har varit och kommer fortsätta vara en utmaning för oss i branschen. Det som nu är spännande är hur gästerna kommer bete sig när samhället öppnar upp, vilka nya vanor har vi fått. Vilka nya förväntningar kommer det finnas på oss? Ja det finns flera frågor vi ännu inte vet svaren på, men det är också spännande och kul att få vara en del av en förändringsprocess.

Har du hunnit sätta upp några mål för hotellets framtida utveckling, i så fall vad?
– ​Nu i början har jag lagt mest tid på att komma in i organisationen och börja samarbeta med teamen, lära mig våra styrkor och svagheter. Hösten ser jag som ett startskott på en mer strukturerat och målbaserat arbete. Men jag vill att Scandic Östersund Syd ska vara ”top of mind” i staden och för våra besökare.

Du har tidigare varit ansvarig för mat och dryckesverksamheten på Frösö Park Hotel, vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?
– Viken av att kunna förutse vad gästen önskar och möta det behovet med smarta paketeringar. Hur viktigt sociala medier blivit som verktyg att kommunicera med gästen. Men jag lärde mig också mycket om hotelldrift genom att vara i ledningsgruppen, vikten att samarbeta över gränser och tillsammans ta ledarskap, det var mycket lärorikt.

Hur ska du få med dig personalen?
– ​
Genom att vara lyhörd och försöka inspirera dem av mitt eget brinnande intresse för bra service och gästupplevelser, samt genom att dela med mig av mina egna erfarenheter av att ge minnesrik service och förstklassiga upplevelser.