Annons

Hög beläggning på Varbergs hotell

zoom Martin Andersson, näringslivsdirektör på Varberg kommun.  Foto: Pressbild
Martin Andersson, näringslivsdirektör på Varberg kommun.  Foto: Pressbild
NYHETER. Efter ett tungt år börjar vinden nu att vända för delar av hotellbranschen. Även om många fortfarande kämpar i motvind visar nya siffror för juli månad att flera av landets hotell haft hög beläggning. I topp syns Varberg som enligt statistik från Benchmark Alliance låg på på hela 96,4 procent under juli månad.
Annons
 Siffrorna talar sitt tydliga språk. Med en beläggningsgrad på 90 procent i juli 2020 och 95 procent under samman månad 2019 går utvecklingen i Varberg i rätt riktning. Trots den svåra tiden har sommarstaden i år alltså gynnats av hemestertrenden.  Till skillnad från storstäder som Stockholm och Göteborg, som många valt bort under pandemin, lockar möjligheten till att “sprida ut sig” i glesbebodda och naturnära småstäder som Varberg, menar Martin Andersson,
– Istället för att trängas på exempelvis Lisebergs söker man sig till outdooraktiviteter. Till Varberg kommer många för badliv, surfing, paddling, vandring och cykling. Friluftsliv som vi jobbar aktivt med att nå ut med.

Appen “A day in Halland” och kampanjen “Sommaren är längre i Varberg” är några av medlen man använt sig av för att locka besökare. Medan den fötnämnda tipsar om olika besöksställen såväl som skickar notiser när något ställe blir överfullt, betonar den andra Varberg som en året-runt-destination.

– Många tänker man kanske att sommarsäsongen tar slut i augusti men i år satsar vi på en extra sommarmånad. Vi fortsätter hålla uteserveringar och offentliga toaletter öppna och stranden ren september ut. Därtill håller flera av stadens kustnära sommarrestauranger öppet lite längre. Överlag jobbar vi på att locka besökare året runt. I november kör vi exempelvis kampanjen “Rys och mys” där vi samarbetar med flera hotell och lyser upp staden extra, säger Martin Andersson.

Juli blev även bra månad för hotellen i Kalmar. Staden ligger på andra plats och hade näst högst  hotellbeläggningsgrad i landet – med 95,1 procent.

– En fantastisk utveckling där vi drar fortsatt nytta av vårt varumärkes starka dragningskraft som vi har byggt ihop med våra partners under lång tid, säger Åke Andersson, vd på Destination Kalmar.