Annons

Infopoints gav fler besökare chans till personlig besöksservice

zoom Svårt att hitta rätt i Dalarna? Inte nu längre. Regionens nya infopoints har underlättat för turister, visar en ny kartläggning. FOTO: Colourbox
Svårt att hitta rätt i Dalarna? Inte nu längre. Regionens nya infopoints har underlättat för turister, visar en ny kartläggning. FOTO: Colourbox
NYHETER. Visit Dalarna har placerat omkring 80 så kallade Infopoints vid olika besöksmål. Vid stationerna har besökare nu möjlighet att hämta broschyrer, få personlig service, information samt guidning till det lokala turistutbudet.  
Annons

För två år sedan – den sista sommaren då samtliga 13 turistbyråer i Dalarna höll öppet, tog de sammanlagt emot 143 000 besökare. Nu visar en kartläggning som gjorts vid Dalarnas Infopoints, mellan maj och augusti, att informationsstationerna tillsammans tagit emot närmre 800 000 besökare. Det vill säga betydligt fler än turistbyråerna.

– Dalarna har nu 80 platser som är Infopoints, där kunniga och engagerade personer har möjlighet att guida hundratusentals besökare till en fin vistelse i Dalarna. Det betyder också väldigt många fler möjligheter till merförsäljning av Dalarnas upplevelser och produkter än vad vi tidigare haft, säger Malin Ahlsén Gahns, chef affärsstöd och besöksservice på Visit Dalarna.

Den fysiska och personliga besöksservicen vid Infopoint-stationerna kombineras med en digital besöksservice, bland annat ett Contact Center med stor lokalkännedom samt digitala kanaler. Sammantaget gör det att besökare har möjlighet att ta del av Dalarnas utbud på det sätt som passar dem bäst. Exempelvis via telefon, mejl eller socialamedier.

Visit Dalarna är invalt i Rådet för Besöksservice Visita, ett nationellt nätverk där man kontinuerligt arbetar för att utveckla Sveriges – och Dalarnas – mottagande av besökare. Det är bland annat i Besöksservicerådet kriterierna för Infopoint-certifiering bestäms, det är också här nationella insatser för att stärka kvaliteten på Sveriges besöksservice initieras.