Attraktiva Oskarshamn har under pandeminåren inte bara stängt turistcentrumet och fokuserat på InfoPoints. De har även lagt ett stort fokus på att befinna sig där besökarna är, med hjälp av bland annat lådcykel och turistinformationsbil.
– Vi har stängt våra fysiska mottagningar men varit ute sju dagar i veckan med bil eller cykel för att träffa besökare på nästan alla turistmål i hela kommunen. Vi har varit kontaktbara, och fokuserat på att synas ute bland våra turistmål, säger Johan Sjöstrand, platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn.
Vad betyder vinsten för er?
– Jättemycket, vi är otroligt stolta och glada. Det är ett bevis på att de satsningar vi gjort verkligen fungerar. Det är också positivt att vi. Står bakom destinationen med alla våra aktörer som alla jobbar för att utveckla Oskarshamn.
Hur kommer ni fortsätta jobba framöver, vilka utmaningar ser ni?
– Vi kommer fortsätta att vidareutveckla den här typen av mobilt arbetssätt och hur vi kan nå ut till ännu fler. Vi ska framöver lägga upp en tydligare planering och schemaläggning för att underlätta för besökare som vill träffa oss.
Attraktiva Oskarshamn kommer fira vinsten med tårta och ballonger, det blir kalas hela dagen.
– Vi drog direkt och beställde tårta på vårt lokala bageri.
Årets vinnarnominering löd:
”Genom att lägga fokus på att finnas där besökaren fysiskt befinner sig, belyser Oskarshamn vikten av det goda värdskapet på plats.I en tid när betoningen ofta ligger på det digitala värdskapet, har Oskarshamn istället med stolthet för sin destination, utökat sin besöksservice med lådcykel och turistinformationsbil och finns därmed på de platser i staden där besökaren rör sig. Genom att stärka arbetet med att göra varje InfoPoint till en ambassadör för staden, samt att via smarta transportmedel möta besökaren på plats, visar Oskarshamn att det enkla i ett värdskap är fortsatt viktigt.”