Ibrahim Baylan förmedlade att regeringens avsikt är att skapa långsiktiga förutsättningar för en hållbar växande besöksnäring som har en självklar roll som export-, jobb- och integrationsmotor i Sverige.
I strategin lyfter regeringen särskilt fram fyra områden: enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation samt marknadsföring.
Målet: att göra Sverige till världens mest attraktiva resmål, nämndes flera gånger. Hur det målet framöver ska mätas kunde näringsministern dock inte svara på.
– Det här är en gemensam riktning som vi nu tar fram med branschen och våra myndigheter. Sen kommer detta att brytas ned i konkreta handlingsplaner, framhöll Ibrahim Baylan.
På det stora hela välkomnar Visita att regeringen nu presenterat en strategi framåt:
– Bra och glädjande att regeringen efter många år presenterar en strategi för besöksnäringen. Det viktiga nu är att snabba på processen till handling så att näringen får förutsättningar att växa, skapa jobb och utveckling i hela Sverige, säger Visitas vd Jonas Siljhammar, i en kommentar.
Det finns dock en del frågetecken kvar som behöver besvaras, menar han.
– Även om det är positivt att strategin har tagits fram är det beklagligt att regeringen i budgeten avstår från den konkreta politik som näringen nu vill se, såsom halverad moms på logi, kraftigare nedsättning av arbetsgivaravgiften och ökad marknadsföring av Sverige som turistland.