Annons

Fortsatt förbättring för Scandic

zoom Scandics vd Jens Mathiesen: ”Vi kan med glädje konstatera att beläggningsgrad och genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum ökade rejält i alla länder under sommaren
Scandics vd Jens Mathiesen: ”Vi kan med glädje konstatera att beläggningsgrad och genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum ökade rejält i alla länder under sommaren" Foto: Pressbilder/scandic
NYHETER. Scandic räknar med fortsatt förbättring av hotellmarknaden efter ett starkt tredje kvartal. Affärsresenärerna har kommit tillbaka och mötena är redan uppe på 70 procent av nivån 2019, före pandemin.
Annons

Scandic går nu med vinst för första gången sedan pandemin bröt ut, visar bolagets rapport för perioden juli till september.

”Vi kan med glädje konstatera att beläggningsgrad och genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade rejält i alla länder under sommaren, tack vare en god efterfrågan från inhemskt fritidsresande”, skriver vd Jens Mathiesen i rapporten.

I de nordiska huvudstäderna förbättrades beläggningen kraftigt jämfört med samma period i fjol och förklaringen är lättade restriktioner för restauranger och sammankomster, enligt Scandic. I juli nådde beläggningsgraden för hotellen 58 procent.

”Beläggningsnivån har därefter legat kvar över 50 procent under augusti och september samtidigt som det skett en förbättring av prisnivån jämfört med föregående kvartal. I samband med att semesterperioden började avta från mitten av augusti har en ökning av affärsresande och möten kompenserat för minskat fritidsresande under veckodagarna.”

Förbättringen går snabbt och bokningarna närmar sig nivån som rådde före pandemin.

”Det finns ett stort uppdämt behov för möten bland våra företagskunder efter en lång period som präglats av omfattande restriktioner och hemarbete. Vi har den senaste tiden sett en ökad bokningsaktivitet, inte minst för möten, vilket är drivet av att restriktionerna gradvis tagits bort och att allt fler nu återvänder till ett normalt arbetsliv på sina arbetsplatser. För närvarande är vår mötesaffär på ungefär 70 procent av nivån från samma period 2019.”, konstaterar Jens Mathiesen.

Scandic räknar nu med ett fortsatt lyft under resten av året.

”Efterfrågan har stärkts under de första veckorna av oktober tack vare ökat affärsresande. Mot bakgrund av den ökade bokningsaktiviteten har vi en positiv syn på marknadsutvecklingen för resten av året. Vi förväntar att beläggningsgraden kommer att uppgå till omkring 58 procent i oktober och till minst 60 procent i november.”