Göta kanal lockar årligen omkring tre miljoner besökare, en siffra som beräknas ha ökat i år när ännu fler än fjolåret valde att semestra hemma i Sverige. Den största ökningen står antalet båtturister för, då 35 procent fler besökare jämfört med 2020 valde att uppleva kanalen vattenvägen.
På land är motsvarande siffra 10 procent fler besökare än i fjol. Merparten av dessa tar sig fram med bil – 78 procent av det totala besöksantalet – men fler än tidigare har även valt att cykla längs de totalt nio mil bilfria sträckorna.
– Jättekul är det! Det är tydligt att ”hemestertrenden” accelererade rejält under året. På grund av att man inte behöver samlas kring några entréer är det många som upplever Göta kanal som en lämplig destination i coronatider, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag som ägs av staten och har i uppdrag att bevara och utveckla kanalen, bland annat med inriktning på turismen.
Resultat av långsiktig marknadsföringsstrategi
Enligt honom är förklaringen till de höga siffrorna inte bara det ökade semestrandet på hemmaplan, utan också en mer långsiktig marknadsföringsstrategi – i den mån Göta kanal inte redan är rotad i svenskarnas medvetande som en av landets största turistmål.
Även nöjdheten bland besökarna visar höga siffror.
– Eftersom det passerar så många båtar i kanalen var vi rädda för att volymerna skulle medföra en viss kritik, men faktum är att kundnöjdheten bland båtturister är den högsta som vi någonsin uppmätt sedan vi började med mätningarna 2009. 94 procent av båtgästerna uppger att de är nöjda med sitt besök som i snitt varade i nio dygn, berättar Roger Altsäter.
För näringsidkarnas del visar en undersökning att 88 procent är nöjda med årets säsong. Undantaget är rederierna, som låtit hälften av sina båtar stå stilla under sommaren när färre besökare velat dela utrymme med andra passagerare under pandemin.
– Rederierna är ju främst beroende av internationella gäster och även den äldre gruppen, där vi sett en nedgång två år i rad, säger Roger Altsäter.
Utmaning att motsvara den höga efterfrågan
På minussidan nämner han också att tillgången till boende inte kunnat motsvara den höga efterfrågan. Dock har antalet platser till viss del vägts upp av ett nytt fenomen, så kallad glamping – campingplatser med tält som håller en högre boendestandard. Det är entreprenörer som drivit dessa så kallade glamour-campingar på flera ställen längs med kanalen.
Roger Altsäter konstaterar nöjt att även en gammal attraktion kan förnya sig. Sedan flera år tillbaka pågår den största renoveringen av Göta kanal som gjorts – detta för att kompensera för ett tidigare dåligt underhåll, för att undanröja olika säkerhetsrisker och för att möta framtidens klimatförändringar.
– Vi är på slutklämmen nu. Vi skulle vara klara det här året, men petar man på en klenod som är 200 år gammal får man räkna med att det inte går så fort som man tänkt sig. Nu har vi fått pengar för att fortsätta i två år till för att jobba ikapp dåligt underhåll och slitage. Det känns fantastiskt att bevara Göta kanal för framtiden på det här sättet, säger Roger Altsäter.