Hundspannsäventyr eller kajakturer? På landsbygden utgår besöksnäringens småföretagare från sina intressen och kärleken till det lokala när de lanserar sina erbjudanden. Men till skillnad från större företag saknar de ofta ekonomiska resurser och förhandlingsmöjligheter. Det menar forskaren Jonathan Yachin, Mittuniversitetet och Dalarnas Högskola, som nyligen utsågs till Årets Ciceron i Besöksnäringen.
– Eftersom småföretagares förutsättningar skiljer sig från större aktörers måste destinationsutvecklare lära sig att stötta dem på andra villkor, säger han.
Jonathan Yachins avhandling ”Behind the scenes of rural tourism – a study of entrepreneurship in micro-firms”, som ligger till grund för utmärkelsen Årets Ciceron, visar också hur små turismföretag främjar innovation och övervinner utmaningar samt hur de på ett kreativt sätt använder lokala resurser och tar ansvar i lokalsamhället.
Till skillnad från större företag har småföretagen en stark lokalförankring och bidrar därför med ovärderlig kunskap om lokalsamhället, menar Jonathan Yachin.
– De tar ofta hjälp av vanliga människor i samhället, som inte arbetar inom turismnäringen, och stöttar även lokalsamhället genom att informera om de exempelvis upptäcker förändringar i skogen under en guidad tur.
På så vis är småföretagen rika på resurser. Men alltså inte samma slags resurser som större företag.
Jonathan Yachin menar därför att en anpassning till småföretagens behov behövs.
– Om det kommer ett tyskt stort besöksnäringsföretag till Sverige kan de ställa krav på samhället eftersom de är just stora och har ekonomiska muskler. Det kan aldrig ett litet lokalt företag göra. På så sätt saknar de kontroll över sin verksamhet.
Vill resa till Gotland och Skåne
Jonathan Yachin hoppas nu att hans prisbelönta avhandling ska leda till att destinationsutvecklare hittar och utvecklar nya modeller för att stötta även de mindre företagens, annorlunda utmaningar.
– Man får inte glömma hur viktiga de här företagen faktiskt är för Sverige, och hur många de är. På landsbygden är över 90 procent av alla företag mikroföretag. Det är med andra ord jätteviktigt att hitta affärsmodeller som utgår ifrån deras behov.
I samband med utnämningen till Årets Ciceron i slutet av november tilldelades Jonathan Yachin en prispeng på 100 000 kronor, en summa som han vill spendera på den inhemska besöksnäringen:
– Jag har halvt som halvt lovat barnen att vi ska åka på en fin semester i Sverige. Just nu tänker jag att Gotland eller Skåne låter skönt till sommaren. Jag har faktiskt aldrig varit varken i Skåne eller på Gotland och förutom att det låter som sköna platser att tillbringa semestern på, skulle jag som forskare gärna vilja lära mig mer om besöksnäringen där.