Hjulen inför Lisebergs 100-årsjubileum nästa år snurrar för fullt med bygget av nya hotellet Grand Curiosa Hotel och vattenlandet Oceana. För Lena Nyquist, hotellets nytillträdda General Manager, är kuriosa och eskapism en del av det dagliga arbetet, men också rekryteringen av 300 nya medarbetare i en tid av kompetensbrist.
Hur känns det att kliva in som General Manager för nya hotellet på Liseberg?
– Det är fantastiskt kul förstås!
Vad kommer ditt nya arbete att innebära?
– Nu första året innan öppning är det mycket planering, arbete med finliret på koncepten, inköp och att sätta organisationen. Rekryteringen har vi redan påbörjat, först ut är Housekeeping manager.
Är du ny på Liseberg?
– Lite halvny. Jag har jobbat som GM på Hotell Liseberg Heden sedan april 2021 .
”En härligt pirrig känsla i magen”
Vad har du för relation till Liseberg?
– Jag har alltid fått en härligt pirrig känsla i magen när jag kommit in på Liseberg, det har inte ändrats.
Berätta om din bakgrund, vad gjorde du innan detta jobb?
– Innan Hotell Liseberg Heden Liseberg var jag en kort period på Gothia Towers precis innan pandemin bröt ut. Jag har även jobbat många och väldigt roliga år på Scandic. Jag började som F&B på Scandic Europa och har sedan jobbat som GM i Mölndal samt drivit de två Scandic-hotellen i Örebro i sju år. Under pandemin har jag nu även läst fastighetsförvaltning under ett år.
Vilka är dina ambitioner med Grand Curiosa Hotel?
– Liseberg Grand Curiosa Hotel, tillsammans med vår nya vattenvärld Oceana, gör Liseberg till en året runt-verksamhet. Det kommer också att stärka Göteborg som besöksdestination och göra staden ännu roligare att bo i. Vår ambition är att kunna erbjuda ett boende med det lilla extra. Med rutschkana från andra våningen rakt ner till lobbyn och en fullt fungerande ponnykarusell med anor från 1923, kommer Lisebergskänslan följa med gästerna från incheckning ända fram till att de vilar huvudet på kudden.
Hur långt har ni kommit i bygget nu?
– För några månader sedan nådde vi milstolpen ”tätt hus”. Taket är på och NCC håller på att täcka av de vackra fasaderna. De två första gästrummen är precis klara och ska vara vägledande för de övriga rummen. Fast inredning som bufféer, barer och rumssnickerier ska börja produceras, bara för att nämna en del av de arbeten som pågår. Det är full aktivitet på insidan med andra ord.
Jobbar med eskapism
Vad ska gästerna känna som kommer till Grand Curiosa hotel?
– Jag hoppas och tror att de kommer ha samma härliga pirriga känsla i magen som jag har. När våra gäster kliver in på Liseberg kliver de in i en annan värld, man lämnar verkligheten bakom sig. Vi jobbar med eskapism och precis så kommer det att vara även på vårt hotell. Som att kliva in i en annan värld. Vi bygger med upptäckarlusten hos stora och små i fokus och fyller varje hörn av hotellet med kuriosa och knasigheter.
Vad tror du gästerna tycker är det mest spektakulära?
– Själv ser jag kanske mest fram emot att stå på takterassen på översta våningen, när Valkyria sveper förbi precis bredvid, men det är klart att man kommer älska att kunna åka karusell i restaurangen och ta rutschkanan ner till frukosten i stället för trapporna.
Vilken blir främsta utmaningen att möta innan ni drar i gång?
– Med rådande kompetensbrist inom besöksnäringen kommer rekryteringen av 300 nya medarbetare att bli en utmaning. Men med vår HR-avdelning People and Culture är vi både taggade och rustade för att anta den utmaningen. Vi kommer att behöva utbilda våra nya stjärnor en hel det själva. Vi kommer också att behöva tänka lite nytt för hitta vägar för erfaren och kompetent personal att använda sin specialkompetens så stor del av sin arbetsdag som möjligt.
Hur ser du på framtiden för nöjesparker och verksamheterna kring dem?
– Som en del av beslutsprocessen när Liseberg bestämde vad man skulle göra med marken söder om parken som vi fick köpa, så gjordes flera studier och analyser. 33 olika alternativ låg på bordet. Ett parkintegrerat hotell med vattenpark var det som ansågs vara det bästa för att stärka Göteborg som reseanledning, men även för Liseberg – så att vi även i framtiden kan erbjuda upplevelser i världsklass. Efterfrågan på upplevelser, att göra saker och skapa minnen tillsammans med nära och köra, ökar. Och det är ju precis det som är Lisebergs kärnverksamhet. Vi finns för att människor ska kunna uppleva glädje tillsammans, gärna över generationsgränser.