–Tidigare såg vi hur det var vanligare att sätta upp laddstolpar och erbjuda gratis laddning för att locka kunder. I dag ser vi hur olika fastighetsägare och deras hyresgäster vill kunna ta betalt och inte bara ge bort laddningen. Det kostar ju att installera och det kostar också med den el som används, säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för e-mobility på laddningsjätten CTEK
Förra året passerades antalet laddningsbara fordon som rullar på svenska vägar 300 000 i antal och inom tio år väntas det antalet vara mer än en miljon. Det innebär också att nätet med laddningsbara punkter byggs ut i rask takt.
I dag finns det enligt elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle cirka 14 000 publika laddpunkter runt om i Sverige, men 2030 kommer de att behöva vara 90 000. Inklusive privata laddstationer kommer det att behövas cirka 250 000 stationer inom tio år.
Extra viktigt inom besöksnäringen
Att kunna erbjuda laddning blir en viktig konkurrensfördel inom besöksnäringen, påpekar Cecilia Routledge.
– Även om kunderna kommer för maten, karusellerna eller skidåkningen, så vill de kunna ha bilen fulladdad när de åker hem igen, säger hon.
Men en av utmaningarna som Sverige, såväl svenska elbilsägare som de som tillhandahåller laddningen står inför, är krånglet det innebär att betala för laddningen. Många av laddningsstationernas leverantörer vill ha sina egna betalsystem och låsa in kunderna.
Samtidigt har ingen laddaktör så tätt med laddpunkter att en resenär kan vara trygg i att kunna hitta laddning med jämna mellanrum under en långresa. Det innebär att du som konsument kan behöva ha en mängd olika så kallade RFID-taggar, appar och laddkort.
Roamingavtal i väntan på ny lag
– Inom EU håller man nu på att titta på en förändring för att mer eller mindre tvinga operatörerna att göra systemet mer öppet och mindre diskriminerande – att resenären ska kunna betala med ett vanligt betalkort, säger Cecilia Routledge, men menar att det samtidigt kommer ta lite tid att få ny sådan lagstiftning på plats.
– Men det finns även andra lösningar i väntan på nya lagar. I länder som Tyskland och Holland har de olika operatörerna upprättat roamingavtal med varandra. I Sverige har det fenomenet inte riktigt kommit ännu, säger hon.
Hon råder alla inom besöksnäringen som funderar över hur de vill erbjuda laddning och hur de eventuellt ska ta betalt, att tänka igenom vem kunden är. Är du ett hotell där gästerna stannar över natten eller en restaurang där gästerna främst kommer kvällstid?
– Jag pratade med en ägare till en pubkedja i England, som beslutat sig för att ta olika betalt olika tider på dygnet. När puben är öppen och det är som mest folk där, då är laddningen gratis. Men på natten tar de betalt, för att inte vem som helst ska ställa sin bil där bara för att ladda.