När restriktionerna nyss hade lättat och besöksnäringen precis hunnit påbörja den långa resan mot återhämtning, utbröt kriget i Ukraina. Besöksliv ställer några frågor till Jonas Siljhammar, vd Visita, om det turbulenta dagsläget.
Var skulle du säga att besöksnäringen befinner sig nu?
– Det är ett väldigt osäkert läge med Ukrainakrig, stigande råvarupriser och det i ett läge när besöksnäringen har haft två extremt tuffa år med minskade intäkter som i många fall fått täckas med ökad skuldsättning. Till det ska läggas en stor och tilltagande brist på personal. Ingen vet med säkerhet hur det kommer sluta.
Vilka är de största skillnaderna för besöksnäringen mellan den nu pågående krisen på grund av kriget jämfört med krisen på grund av pandemin?
– Att jämföra en pandemi med ett krig som startats helt oprovocerat av Rysslands politiska ledning låter sig inte göras, och mina och besöksnäringens tankar är i första hand hos det ukrainska folket. Jag vet också att många företag i besöksnäringen skänker pengar eller på andra sätt stöttar hjälpen till Ukraina, säger Jonas Siljhammar.
– Förhoppningsvis får kriget ett snart slut, men oavsett det är de direkta konsekvenserna av stigande transport- och råvarukostnader redan här. Dessutom har flygförbudszonerna stor påverkan på internationell turism, även om det är svårt att veta hur stor.
Hur påverkas branschen av de stigande elpriserna och höjda råvarupriser på bland annat mat och bensin?
– De stigande priserna är ett orosmoln som redan påverkar marginalerna, och kommer troligtvis få än större påverkan i framtiden. En del av detta måste tas ut från gästerna, men att göra det fullt ut är inte alltid möjligt och det är bland annat därför vi ser ett behov av tillfälligt sänkt moms.
Hur tror du att kriget kommer att påverka resandet i Europa nu när vi går in i turistsäsongen?
– Dels har flygförbudszonerna gjort det svårare att flyga, men framförallt brukar ökad osäkerhet innebära att människor håller hårdare i plånboken. Det kommer påverka turismen och även all annan konsumtion i besöksnäringen.
Vilka är de vanligaste frågorna som Visita får från sina medlemmar i dagsläget?
– Vad kan jag göra för att anställa eller på andra sätt stötta ukrainare på flykt och hur ska jag tänka om jag har en eller flera medarbetare från Ukraina och/eller Ryssland som kanske får inställelsekallelse eller har kvar familj i krigszonen.
Hur ska man som företagare rusta sig för att kunna ta sig igenom ännu en kris när följderna av pandemin ännu drabbar en?
– Det är mycket tufft och bekymmersamt och vi ser behov av lägre kostnader som till exempel halverad moms, sänkt arbetsgivaravgift och enklare regler. Samtidigt stiger priserna på i stort sett alla insatsvaror och den ökningen måste tas ut hos konsumenten, säger Jonas Siljhammar.