I Göteborg pågår flera projekt med syftet att minska användandet av engångsartiklar och hjälpa caféer och restauranger att möta nya lagkravet rörande återanvändbara förpackningar.
I ett av projekten är upplägget att du köper med dig kaffet eller lunchmaten i en återanvändbar låda eller mugg från caféet eller restaurangen. Med din mobil checkar du kostnadsfritt ut lådan eller muggen via en QR-kod – ingen app behövs. På valfri restaurang eller café lämnar du tillbaka behållarna, som diskas och kan användas på nytt.
Ska inte skapa extra procedurer
Bakom framtagandet av pantsystemet står hållbara förpackningsföretaget TINT och tanken är att det i minsta möjliga grad ska skapa extra procedurer för varken kunder eller caféer och restauranger.
– Vi vet ju att utmaningen för många inte ligger i att man inte vill göra något för hållbarheten, utan i stället att varje grej som kan störa vardagsprocessen blir en tuff utmaning. Det har TINT jobbat för att reducera, så att det blir smidigt för både kund och huvudbrukaren, som ju är restaurangen, säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare hos Göteborg & Co.
Ta lagkravet ett steg längre
Från och med januari 2024 måste alla som säljer mat eller dryck i engångsförpackningar i Sverige erbjuda sina kunder återanvändbara förpackningar som ingår i ett rotationssystem.
Med det nya systemet hoppas Filip Eklund att det blir enklare för näringen att inte bara möta lagkravet utan också ligga steget före och ta det längre genom att skapa en trevligare innerstad med minskad nedskräpning – och samtidigt inspirera andra städer att göra detsamma.
”Nudging” för färre engångsmuggar
Göteborg & Co, där Filip Eklund jobbar, har sedan 2016 arbetat i olika projekt för att minska användandet av engångsartiklar. I dag har de en samverkande roll i att kraftsamla staden runt en fungerande lösning.
Och TINT:s system är långt ifrån det enda pågående projektet med målet att minska vårt användande av engångsartiklar. Sophie Charpentier på Chalmers Industriteknik ansvarar för en pågående pilotstudie finansierad av Naturvårdsverket och med syfte att se hur så kallad nudging ska få oss att minska vårt användande av engångsmuggar.
– Nudging handlar om att ändra beslutsmiljön och göra det lättare för oss att fatta andra beslut, i det här fallet att använda flergångs- i stället för engångsmuggar, berättar hon.
Kaffekuponger och flergångsmuggar
Fem kaffeställen i Göteborg är med i studien. Kunderna erbjuds köpa 5-10 kronor billigare kaffe om de har egen mugg med sig, eller köper en flergångsmugg på plats. Ett av caféerna provar dessutom kaffekuponger, vilket innebär att kunden köper en flergångsmugg och betalar för ett visst antal kaffe i förväg.
– Vi testar en månad och sedan är tanken att caféerna ska sluta med försöken, för att vi ska se om det blir någon skillnad. I juni vet vi mer om det fungerar, när rapporten blir klar, säger Sophie Charpentier.
Samsyn och gemensamt mål
Och även om resultaten av projekten kommer först senare, är Filip Eklund väldigt positiv till framgångarna hittills tack vare den breda uppslutningen i staden. I projektet med återanvändbara take away-artiklar står i nuläget både Avenyföreningen, Innerstaden Göteborg och Nordstan, samt flera andra verksamheter i Göteborgs stad, bakom.
– Det är en styrka att vi från staden tillsammans med centrumföreningarna i stark enighet söker lösningar och har samma ambitioner. Det finns en samsyn och ett gemensamt mål i de här projekten. Nu ska vi få caféer och restauranger med oss på tåget, säger han.