Vid kanten av den nya 38-gradiga utomhuspoolen klippte Lars Ericsson, vd för Konsumentföreningen Stockholm bandet och Torbjörn Blomqvist, ägare Stockholm Meeting Selection förklarade spaanläggningen öppen. Förutom poolen består investeringen av en rymlig relaxavdelning, behandlingsrum, badtunnnor och renovering av sjöbastun. Utöver det har man även lagt till ett par padelbanor i anslutning till hotellet.
– Vi la planerna för mer än ett år sedan och det känns nästan för bra för att vara sant att vi står här nu, säger Torbjörn Blomqvist.
Stärkt erbjudande
Konsumentföreningen Stockholm har ägt mark och fastigheter på Skytteholm sedan 1942 och under åren har säteriet fungerat som vilohem och pensionat och sedan blivit kurs-och konferensanläggning. Sedan ett antal år tillbaka drivs verksamheten av Stockholm Meeting Selection där Maria Norberg är nytillträdd vd.
– Trots att Skytteholm Nordic spa är så nyöppnat har vi redan märkt av ett enormt intresse, att kunna erbjuda det här till våra gäster stärker vårt erbjudande, säger hon.
Innan pandemin var det privata segmentet på Skytteholm i huvudsak inriktat på bröllop och fest, men sedan spaöppningen har man ökat beläggningen med 75 procent under helger. Anne Heljeved är destinationsdirektör för Skytteholm hotell & konferens.
– Med Nordic Spa möter vi en ökad efterfrågan från privata gäster. Vi vill att Skytteholm ska attrahera den privata såväl som den kommersiella marknaden, säger hon.
Magisk tajming
Projektering och byggnationen av Skytteholms spa påbörjades under vintern 2020 med ambitionen att ge gästerna en helhetsupplevelse och ytterliga utnyttja det sjönära läget vid Mälaren.
– Det här har gjorts möjligt för att vår fastighetsägare vågade satsa under pandemin. Det visade sig ju vara ett snudd på magisk tajming att invigningen nu sammanföll med att restriktionerna släppte, säger Maria Nordberg.
Fastighetsägare som satsar
Enligt Lars Ericsson togs beslutet om en spasatsning baserat på de tidigare privatkundssatsningar som genomförts och att man beslutade sig för projektet tillsammans.
– Under pandemins första månader var Skytteholm tvungna att styra om marknadsföringen mot privatkunder i större utsträckning. Genom starka insatser från Stockholm Meeting Selections sida lyckades man ganska väl, både vi och SMS insåg att detta kommer att vara strategiskt viktigt även efter pandemin. Tillsammans studerade vi marknadsbehoven och kundernas önskemål och därefter ritades planerna upp.
Lars Ericsson tror och hoppas att satsningen på Nordic Spa kommer att betyda ett ännu större gästantal framöver.
– I egenskap av fastighetsägare tog vi beslut om denna satsning som har visat sig röna enormt stort intresse och bokningsförfrågningarna har strömmat in. Vi hoppas förstås att detta ska visa sig framgångsrikt över tid och vår bedömning är att vi ska kunna räkna hem denna investering genom en fortsatt högre omsättning, säger han.
LÄS ÄVEN: ”Jag har väldigt svårt att se mig själv i en annan bransch”