Att tyskarna gärna tillbringar sina semestrar i Sverige är allmänt känt vid det här laget. Tyskland är Sveriges största utlandsmarknad efter Norge och står för totalt över tre miljoner gästövernattningar i landet.
Goda chanser att förlänga säsongen
Nästan var fjärde utländsk gäst under 2021 var tysk. Behövs det då verkligen fler satsningar på den tyska marknaden? Ja, är svaret bland svenska destinationsutvecklare och företag, särskilt när restriktionerna har släppts.
Ännu är det relativt få från det stora landet som styr norrut. Och för svenska företags del finns det goda chanser att förlänga säsongen tack vare tyskarna, både före och efter svenskarnas egen semesterperiod.
Swedish workshop i Falun
– Enligt de prognoser vi har tillgång till förväntas tyska turister till Sverige öka gradvis framöver och redan under 2022 möjligen överstiga 2019 års nivå, säger Jim Hofverberg, koncernkommunikationschef på Visit Sweden, som har det offentliga uppdraget att marknadsföra Sverige som turistland.
Framöver satsar Visit Sweden bland annat på en kampanj där tyskarna ska lockas att upptäcka svenska platser som har samma namn som kända Ikea-möbler. Dessutom håller man sitt största internationella arrangemang, Swedish Workshop i Falun, 18–19 maj med bland andra tyska researrangörer.
Ökat intresse för att campa
Camping är tyskarnas favorit bland boendeformer i Sverige. Antalet bokningar på svenska anläggningar var under september 2021 till och med 35 procent högre än före pandemin, enligt Tillväxtverket/SCB.
SCR Svensk Camping är en av de aktörer som satsar på den tyska marknaden och inledde nyligen ett samarbete med ADAC, som är Europas största motororganisation med 21 miljoner medlemmar. Det innebär att tyskarna numera kan göra sina bokningar direkt hos svenska campingföretag via Europas största campingsajt pincamp.de.
Även på First Camp, Skandinaviens största campingkedja, ser man tendenser till att det tyska intresset för att campa i Sverige ökar.
Lagom temperatur i Skandinavien
– Generellt sett är vi ett populärt land för tyskarna. Under högsommaren är det många som tidigare rest söderut i Europa som upptäckt att det är mer lagom temperatur uppe i Skandinavien, säger Johan Söör, vd för First Camp.
Campingkedjan riktar en del av sina kampanjer direkt mot Tyskland, främst i sociala medier när även tyskarna blir allt mer digitaliserade. Johan Söör räknar med att tyska campare gör 46 miljoner gästnätter utomlands ett normalt år, och bara 1,2 miljoner av dem kommer till Sverige.
– Så vi ser en enorm potential att locka ännu fler, säger han.
Kulturarv och vikingafynd lockar
Var i Sverige tillbringar då tyskarna helst sin semester? Visit Trelleborg – ett kommunalt bolag som marknadsför den svenska sydkusten som turistområde – vill få turisterna att stanna i trakten redan när de klivit av färjan.
– Vi brukar trycka på att vi ligger nära Tyskland, att det är lätt att ta sig hit. Vi har en milsvid lång kust här. Vårt kulturarv, vikingafynd och en gedigen historia går också hem, berättar Veronica Larsson, destinationsutvecklare på Visit Trelleborg.
– Sedan vet vi ju också att många är intresserade av mer nordliga breddgrader. Sverige är ett modernt land där man kan uppleva mycket, och det tilltalar många, tillägger Veronica Larsson.
Söker mer information innan de bokar
Ett sätt att nå ut med sina budskap var när Visit Trelleborg nyligen deltog i olika virtuella möten med tyska researrangörer, kallat Nordeuropa 2022. I år arrangerades den för andra gången som ett alternativ till världens största turistmässa, ITB i Tyskland, vilken fått ställas in på grund av pandemin.
Finns det annars något som generellt skiljer de tyska besökarna från andra nationaliteter? Johan Söör har lagt märke till några saker:
– Våra marknadsstudier visar att tyskarna ofta söker mer information innan de bokar, och de bokar gärna tidigare än många andra. De är ofta mer pålästa, konstaterar Johan Söör som har gott hopp om att träffa många tyskar i sommar.