I mer än tre decennier har Thommy Backner drivit Sälens Högfjällshotell, en destination som kommit att gå i bräschen och lägga grunden för många av dagens restaurangtrender. I dag är han vd för Scandinavian Resorts, som driver ett flertal restauranger och hotell runt om i Sverige och i början av maj valdes han in i Visitas Hall of Fame.
– Det känns fantastiskt hedrande att få tillhöra den skaran, säger Thommy Backner till Besöksliv.
Vad anser du är viktigast för att lösa näringens kompetensförsörjning?
– Jag är övertygad om att de som har lämnat branschen inte kommer tillbaka. Men istället för att bara se problem måste man tänka, hur kan vi vända detta?
Hans eget svar på frågan resulterade i att Högfjällshotellet kommer att skicka alla ledare på extern utbildning för att bli bättre coacher. Sedan tas nästa steg i november, när alla säsongsarbetare kommer att få gå en tre veckor lång introduktionsutbildning.
– Vi i branschen måste ta ansvar och hitta lösningar. De som kommer till sitt första jobb är jätteintresserade av att lära sig, de blir snabbt duktiga. I vår kommer vi ha ett gäng nyutbildade som kan gå vidare från Sälen direkt till andra ställen, säger Thommy Backner.
Du har varit aktiv i branschen sedan 70-talet, vilka ser du som de främsta förändringarna i branschen under den tiden?
– Det mesta är fräschare idag, framför allt arbetskulturen. Även om vi just nu har väldigt stora problem med kompetensförsörjning är det mycket bättre stämning, förr var det väldigt hierarkiskt. I dag är det ett helt annat ledarskap, byggt på kamratskap.
Och gästernas beteende, hur har det förändrats?
– Ja, det har ändrats i takt med resten av samhället, folk är mycket mer medvetna. Förr gjorde de som vi sa, tog ett par snapsar till förrätten och sen något dåligt vin, haha. Nu är kraven på våra vinlistor höga och alla vet exakt vilken whiskey eller gin de vill ha. Men det är roligare nu, att jobba med gäster som vet vad de vill ha.
Du har gjort dig känd för ditt engagemang i omvärlden. Varför är det viktigt för dig?
– För mig har det alltid varit viktigt att lyfta verksamheten med inspiration från världen utanför. Att dela erfarenheter med varandra, istället för att alla sitter med sitt eget. Jag har ju rest runt en hel del och haft seminarier i Asien och Nordamerika om trender, design och gastronomi bland annat. På så sätt utvecklas vi och kommer framåt, säger Thommy Backner.