Annons

Hoppfullt Melanders om satsningen i skärgården

zoom Stefan Söderman, vd på Melanders Group. Foto: Melanders
Stefan Söderman, vd på Melanders Group. Foto: Melanders
NYHETER: Melanders är i gång med sin sommarsatsning där de levererar maten med båt till gäster i Stockholms skärgård. Stefan Söderman, vd på Melanders, har goda förhoppningar om sommaren efter en tuff tid.
Annons

I mitten på juni drog Melanders i gång med leveranser till Stockholms skärgård. Hela sortimentet från nätbutiken – med färsk fisk och skaldjur, färdigrätter, matkassar och delikatesser – kan levereras till valfri brygga.
– Vi hade samma upplägg förra sommaren med ett bra resultat och vi ser en möjlighet att göra det ännu bättre. Förhoppningen är att vi når ännu fler personer i år, säger Stefan Söderman, vd för Melanders Group.

Det är Skärgårdsbolaget Skärgårda som hanterar leveranserna. De sker till utvalda bryggor men båten kan även leverera direkt till fritidsbåtar som kastat ankare i naturhamnar.
– Den främsta utmaningen är att nå ut till alla potentiella kunder i skärgården. Det här är ju en service som inte funnit så länge och det tar alltid lite tid att få folk att ändra sina vanor, säger Stefan.

Positiv känsla efter en utmanande tid 
Melanders har haft en tuff tid, som så många andra restauranger i branschen. De har gått igenom en rekonstruktion, gjort omorganiseringar och fått säga upp medarbetare. Nu känns läget mer positivt.

– Förra året gick över lag väldigt bra för oss, det var dock väldigt ryckigt! Stundtals var det väldigt lugnt medan det under andra månader var extremt hög efterfrågan. Bemanning och planering har varit det svåra och det kan nog många branschkollegor vittna om.

Vad hoppas ni få för respons på sommarsatsningen?
– Att gästerna ser det här som den fantastiska service det faktiskt är, mjukost på tub och Bullens korv har sin charm, men vår skagenröra och några färska humrar kan vara ett trevlig inslag en solig sommarkväll. Många gillar att plocka ihop sitt eget smörgåsbord av varor, där det oftast är mycket sill och lax, samt olika såser och röror.

Hur ser ni på framtiden mer generellt?
– Än så länge ser vi relativt positivt på efterfrågan från såväl företag som privatpersoner, men det kan såklart förändras med tanke på inflationen och ökade levnadskostnader. Prisutveckling på råvaror är också något som vi följer noggrant och justerar i den utsträckning det är möjligt. Men att bruttomarginalerna påverkas negativt går inte att komma ifrån. Man måste helt enkelt gå ifrån gamla vanor och tänka nytt för att kunna bibehålla en sund lönsamhet. Något som vi tränat mycket på de sista två åren, säger Stefan Söderman.

Läs mer: 
Melanders vd: ”Har tvingats säga upp flera medarbetare”