Annons

Midsommar i skidbacken- Skistars nya äventyrscenter

zoom Sommarsatsning i Hammarbybacken Jonas Carlson Almquist
Sommarsatsning i Hammarbybacken Jonas Carlson Almquist
NYHETER. Sill, färskpotatis, dans runt stången – och en fartfylld färd nedför Hammarbybacken i Stockholm? På midsommarafton invigs Skistars senaste sommarsatsning: ett nytt äventyrscenter som bland annat kommer att inkludera Sveriges första sommarskidåkning.
Annons

”Ett fantastiskt exempel på när vision blir verklighet på kort tid”. Så beskriver Jonas Bauer, affärsutvecklingschef på Skistar, bolagets nya äventyrspark på Hammarbybacken. Planerna på att förvandla Hammarbybacken till en ny året runt-destination presenterades i slutet av mars – och på onsdagen klipptes bandet av bland andra skridskoåkaren och Skistar-ambassadören Nils van der Poel och Stockholms stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr.

– Det här är en milstolpe för Stockholm och en ny utmanare till Gröna Lund, säger Anna König Jerlmyr.

Bland de nya attraktionerna finns en klätterpark med zipline och sju olika höghöjdsbanor, ”mountain tube”, som innebär att man åker ner för olika banor på en gummiring samt ”mountain coaster”, som är en modern form av rodel. I augusti tillkommer även Sveriges första område för sommarskidåkning samt en aktivitetsbana för de minsta. Satsningen är en del av konceptet Skistar Sports & Adventures, som lanserades i Trysil, Sälen och Åre sommaren 2021 och som var Skistars största satsning på sommarsäsongen i bolagets historia.

Rekordresultat för Skistar

Invigningen av Hammarbybackens äventyrspark sker bara några dagar efter att bolaget presenterade ett nytt rekordresultat. Nettoomsättningen för det tredje kvartalet, mars till maj, ökade med 50 procent jämfört med föregående år till 1 536 miljoner kronor. Resultat efter skatt för det tredje kvartalet förbättrades med 1 022 procent till 439 miljoner kronor.

Bolaget slog även rekord i antalet skiddagar, som ökade med tio procent jämfört med den tidigare rekordsäsongen 2018/19.

– Det är mycket glädjande, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand. Det visar att intresset för vår kärnverksamhet – alpin skidåkning i den skandinaviska fjällvärlden – fortsatt är väldigt stort.

Stefan Sjöstrand gläds även åt att semestertrenden ser ut att hålla i sig även denna sommar.

– Vi ser en positiv trend även i sommar med ett bokningsläge på plus nio procent jämfört med samma period föregående år. Nu öppnar dessutom nya Hammarbybacken, en året-runt-satsning för alla stockholmare och besökare i huvudstaden. Med satsningen hoppas vi kunna bidra till att få fler människor i rörelse och samtidigt njuta av Stockholms bästa utsikt.

Rekordvinter

Flera av de svenska skidanläggningarna gjorde rekordökningar den gångna vintersäsongen. Totalt såldes liftkort för 2,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med 30 procent jämfört med föregående säsong och den historiskt bästa säsongen någonsin. Semestertrenden samt goda snöförhållanden är några förklaringar till ökningen. Bland de anläggningar som ökade mest finns Hemavan, Romme, Branäs och Isaberg.

Under den gångna vintern investerade svenska skidanläggningar 175 miljoner kronor i liftar, pister och snötillverkning. Inför den kommande vintern planeras investeringar i backarna på sammanlagt cirka 950 miljoner kronor.