På Drottninggatan i centrala Göteborg ligger stans äldsta hotell, Royal. Här i hörnet av stenhuset har det legat sedan invigningen 1852. Det har överlevt världskrig, börskrascher, pandemier och rivningsvågor och är fortfarande ett fristående hotell som inte ingår i någon kedja. Här är många av gästerna återkommande stammisar och kontinuitet står högt i kurs för ägaren Markus Oddestad vars familj drivit verksamheten sedan 1980. Och det gäller även personalen.
– På lång sikt är det viktigt att vi får personal som trivs och känner trygghet, säger han.
Tio nationaliteter representerade
För Markus Oddestad, liksom för andra i branschen, är det en utmaning att rekrytera rätt personer. Här är de utlandsfödda en viktig resurs. På lönelistan det senaste året finns ett trettiotal personer med tio olika nationaliteter representerade exempelvis Marocko, Nigeria och Thailand. Hotel Royal konkurrerar om arbetskraften med större spelare. För att hitta folk är det viktigt att kunna erbjuda en trivsam arbetsplats.
– Alla är alltid välkomna. Den typen av tankegångar måste finnas på en arbetsplats.
”Vi räknar sällan minuter”
Anställda som kan andra språk är en tillgång för Markus Oddestad, även om han är noga med att det ska pratas svenska på arbetsplatsen. Den som är ny i branschen och har rötter i en annan kultur måste få tid på sig att lära sig jobbet, anser han.
– Det gäller till exempel tidsåtgången när det gäller att städa rum. Vi räknar sällan minuter. Är man generös med det så skapar man en arbetsplats där de anställda kan slappna av och inte känner någon stress. Man kan inte alltid sätta pengar i första hand.
För Hotel Royal betyder det att företaget har kunnat anställa folk som haft svårt att arbeta kvar på andra arbetsplatser, enligt Markus Oddestad. En av de anställda satt tidigare på gatan och tiggde.
– Vi är måna om att ge alla chansen, säger han.
LÄS ÄVEN: ”Näringen gör skillnad”