Topplacering i The New York Times, ett ökat friluftsintresse och en ny strategi för framtiden är bidragande orsaker till att Höga Kusten som destination har tagit stora kliv mot rekord i antal gästnätter. Mia Karlsson är VD för Höga Kustens destinationsutveckling.
Höga Kusten med i The New York Times
– Vi har, glädjande nog sett en ökning av både svenska och utländska besökare den här sommaren. Våra norska gäster har kommit tillbaka och tyskar, holländare och fransmän är också här, säger hon.
På New York Times lista över 52 hållbara och intressanta platser att besöka 2022 hamnade svenska Höga Kusten på plats 35. Har ni märkt av någon ”New York Times effekt”?
– En ökad medvetenhet hos våra besökare och såklart en stolthet hos Höga Kusten- borna. Att hamna på den listan öppnar upp fönstret mot övriga världen samtidigt som vi känner ansvar för att förvalta vårt fina område på bästa sätt.
Vad har besökarna ägnat sig åt på Höga Kusten den här sommarsäsongen?
– De har varit mer pålästa än någonsin om vad som finns att göra och uppleva. Vandringen ligger i topp, man ger sig ut på jakt efter utsiktsberg och belönar sig med god mat efteråt. Nationalparken och Skuleberget lockar många.
Har boendeutbudet ökat i takt med det ökade gästantalet?
– Vi jobbar på att utöka boenden och att hålla uppe både priser och standarden.
Första halvåret 2022 ligger Höga Kusten 14 procent upp mot rekordåret 2019. Det innebär närmare 13 miljoner kronor mer till Höga Kustens boendeanläggningar, enligt Mia Karlsson är det helt i linje med planen Strategi 2030.
Berätta om arbetet framåt och Stategi 2030, vad innefattar den för Höga Kusten?
– Strategi 2030, med mål att fördubbla den turistiska omsättningen med fokus på alla våra fyra årstider, har fem strategiområden. De är stärk systemet, hellre hållbart, öka attraktionskraften, lyft kommunikationen och turistanpassa tillgängligheten. Våra mål är förutom fördubblingen, att bli och vara en koldioxidneutral destination, att lokalborna är våra viktigaste ambassadörer och att vi ska hålla internationell toppklass.
Hur planerar ni hålla kvar besökarna och fånga deras intresse inför den kommande höstsäsongen?
– Många naturupplevelser är bäst på hösten, som cykling, vandring och fiske. Vi erbjuder exempelvis lokala smaker tillsammans med Hernö Gin och High Coast Whiskey. Vår marknadsplan har fokus på höst och vinter.