Den svenska evenemangsnäringen med musikfestivaler, idrottstävlingar och andra evenemang samlar många människor och ger mycket glädje. Det är en växande miljardindustri som skapar runt 125 000 arbetstillfällen årligen.
Nu ökar dock kraven på att verksamheten bedrivs hållbart.
Initiativet Greentopia försöker minska branschens klimatavtryck inom tre områden: transport, mat och dryck samt textilier. Många festivaler, städer och andra intressenter har skrivit under Greentopias löfte om att hjälpa till att driva utvecklingen. I juli anslöt även det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden.
– Visit Swedens övergripande mål bygger på regeringens vision om att Sverige 2030 ska vara världens mest hållbara och attraktiva resmål, byggt på innovation och ett mer medvetet resande. När de arrangeras utifrån ett långsiktigt och hållbart perspektiv är evenemang en viktig pusselbit i att långsiktigt skapa levande destinationer och ett levande samhälle, säger Linda Mannerby, hållbarhetschef hos Visit Sweden.
Way Out West visade vägen
Hon förklarar att Visit Sweden tillsammans med Greentopia kan dela kunskap och inspirera fler aktörer att utveckla sin verksamhet långsiktig. Genom sina forum och i sin kommunikation skapar bolaget förutsättningar för att fler följer efter och gör medvetna val. Visit Sweden kommer även att bidra till Greentopia genom att säkra att alla evenemang som arrangeras i bolagets egen regi baseras på hållbarhet.
– Evenemang berör många och ger många människor glädje. Och det är ett bra forum att driva förändring. Ett bra exempel är festivalen Way out West som tidigt ställde miljöbaserade krav på sina mat- och dryckesleverantörer. Det visade vägen för nya produkter hos leverantörer och inspirerade besökare till nya vanor, säger Linda Mannerby.