Du har en lång karriär inom hotellbranschen bakom dig – vad är det bästa med att jobba i hotellvärlden?
– Möten mellan människor och att vi är viktig möjliggörare till detta. Samtidigt drivs jag av att det konstant händer mycket i vår bransch vilket gör mitt jobb och vår näring otroligt varierande och kul, säger Linda Abrahamsson, hotelldirektör på Scandic Göteborg Central.
Du har varit på plats i cirka två veckor – hur har de varit?
– Det har varit otroligt roligt! Jag kommer rakt in i en verksamhet som har en välfylld bokningskalender när det kommer till möten, event och gästnätter, så det är full fart. Jag har försökt att balansera mellan att vara med på det som sker här och nu och lära känna både alla engagerade medarbetare men också detta gigantiska hotell.
Hur positionerar ni er?
– Vi vill vara med och sätta Göteborg på världskartan och möjliggöra för nya, större möten att komma till staden och Sverige. Vi lär oss fortfarande och navigerar oss genom olika typer av event, vilket är jättespännande och utvecklande för hela vår organisation. Vi är på god väg att bli en naturlig del av mötesarenan i Göteborg. Jag är också engagerad i evenemangsgruppen i Göteborg & Co och just nu är vi inne i arbetet med stadens nya handlingsplan för evenemang.
Du har varit trogen Göteborg i många år, vad är det bästa med Göteborg som besöksmål?
– Att det är en storstad som ändå känns nära och öppen. Att vi har så stor variation i evenemang, alltifrån stora Ullevi-spelningar och Liseberg till små, mysiga caféer och mindre kultur- och musikscener. Närheten till vattnet och naturen, vi har en levande stad som man vill vara i.
Vad kan bli ännu bättre?
– Vi vill vara en levande stad året runt. Från att ha varit en sommarstad har Göteborg till exempel fått en fantastisk jul- och halloweenstad på Liseberg. Att fortsätta utveckla detta är viktigt, både genom de årligen återkommande arrangemangen och genom att identifiera nya möjligheter att skapa reseanledningar till Göteborg. Då kan också vi i besöksnäringen anställa fler på tillsvidaretjänster istället för säsong.
I ditt ledarskap – vilka är de viktigaste lärdomarna du har med dig?
– För mig är det så tydligt att när du bygger ledarskapet kring ett högt gemensamt förtroende, så växer människor otroligt mycket. Det är då du både vågar testa nya saker och vågar misslyckas och det är då du kan göra de viktiga och stora förflyttningarna i både din egen utveckling och i affärens. Sedan är det otroligt viktigt att skratta mycket, att ha kul på vägen helt enkelt.
Hur tror du att hotellbranschen kommer förändras de närmaste tio åren?
– Hotell har ju sedan tidernas begynnelse varit ett ställe där man övernattar och kanske får sig något att äta, detta kommer att bestå. Det vi ser är att dagens och framtidens gäster vill ha mer av olika upplevelser, men framförallt att det ska finnas en enkelhet. Vi behöver vara innovativa när det gäller teknik, göra det enkelt och bekvämt för gästen, säger Linda Abrahamsson.
– Vi såg redan innan pandemin att segmentet affärs- och fritidsresenärer flyter ihop mer och mer och jag upplever att pandemin har påskyndat denna förflyttning. När människor lärde sig att arbeta hemifrån så inser man ju ganska fort att det även går att arbeta från hotell, både i sin egen stad och långt bort.