Annons

Omsättningsrekord för campingjätten

zoom Johan Söör, vd för First Camp Foto: Per Eriksson
Johan Söör, vd för First Camp Foto: Per Eriksson
NYHETER. Efter en rekordsommar fortsätter campingkedjan First Camp att expandera. På fyra år har 23 campingar blivit 61 och nu blickar man utanför Skandinaviens gränser.
Annons

Som Besöksliv tidigare har berättat kunde campingkedjan First Camp Group konstatera en rekordstor omsättning under juli månad. Några orsaker enligt First Camp själva är att de till skillnad från andra i branschen som valde att dra ner under pandemin har fortsatt att satsa på aktiviteter, förbättrad standard och utökad boendekapacitet. Dessutom har de utländska gästerna från framför allt Norge, Tyskland, Holland och Schweiz återvänt. 

Camping möter samma behov som charter

I augusti fortsatte trenden med ännu ett omsättningsrekord. De positiva resultaten har inte bara överträffat åren under pandemin utan även det tidigare rekordåret 2019. Den totala omsättningen för augusti landade på 170 miljoner vilket är en ökning med sju procent jämfört med augusti 2021 och 27 procent jämfört med 2019, räknat för samma antal campingar

– Efterfrågan har varit stark, både bland utländska och inhemska gäster som verkligen har fått upp ögonen för campingsemestern under pandemin. De senaste åren har vi byggt ut med stugor, numera finns 2500 i koncernen, och glampingtält som attraherar nya gästkategorier, säger Johan Söör, vd för First Camp, och fortsätter: 

– Stugor och glampingtält tilltalar generellt de som lika gärna skulle kunna åka på en charterresa till Medelhavet eller ta in på hotell. Vi ser att de semesterformer gäster kan tänka sig flyter ihop mer och mer. 

Vilka är förväntningarna framåt efter sommaren? 

Vi är väldigt mycket ett tillväxtbolag och driver tillväxt genom att fortsätta utveckla vår produkt, och fortsätta förvärva campingar. Vi har gått från 23 campingar 2018 till koncernens nuvarande 61 i Sverige, Norge och Danmark. Vi ser stora möjligheter framåt både i och utanför Skandinavien. 

Hur kan det osäkra ekonomiska läget påverka campingarna? 

– Juni, juli och augusti står för cirka 70 procent av omsättningen och många bokningar kommer in sent. Så det intressanta blir att se hur situationen ser ut nästa vår. Men historiskt har campingarna stått sig väl i kristider. Det är ett prisvärt semesteralternativ, så när folk generellt har mindre pengar att röra sig med bokar man hellre in en vecka på camping än en utlandssemester. 

Ser ni några utmaningar? 

– Rekryteringen av personal, vilket är ett problem vi delar med stora delar av besöksnäringen. Det har varit en stor utmaning med personalbristen den här sommaren och vissa av våra restauranger har varit tvungna att dra ner på öppettiderna. Nu ökar vi resurserna internt för att hitta bättre rekryteringsprocesser och letar även arbetskraft utomlands, säger Johan Söör.