Annons

Pandemins positiva påverkan på hotellens rutiner

zoom Anna Overgaard, marknadschef på Countryside Hotels
Anna Overgaard, marknadschef på Countryside Hotels
NYHETER. Coronapandemin påverkade de flesta branscher. Även om hotellbranschen borde drabbats allra hårdast när resor begränsades, så har man lyckats skapa nya rutiner som lever kvar idag.
Annons

Under pandemin var hotellbranschen mycket utsatt som ett direkt resultat av att resandet minskade avsevärt. Färre och färre hotellgäster innebar ett pressat läge, där man blev tvungna att improvisera. 

– Vi inledde en kampanj för att stötta hotellen, och vi såg att det fortfarande fanns en efterfrågan men att någon form av rabatter skulle krävas, berättar Anna Overgaard, marknadschef på Countryside Hotels.

Åtgärder skapade trygghet

Trots att besökarantalet gick ner när pandemin bröt ut, kunde man som hotell ingjuta viss trygghet hos de gäster som faktiskt dök upp genom att vidta åtgärder för att begränsa smittspridning. 

– Tillsammans med kampanjen gjorde det att sommaren 2020 faktiskt blev mycket bra för många hotell. När andra vågen kom så var hotellen mer förberedda. Det innebar att det inte blev en lika tuff förändring. Istället fick vi utmaningar kring julborden som blev tvungna att snabbt ställa om, säger Anna.

På Countryside Hotels har man noterat att hotellen på landsbygden klarat sig bättre än stadshotell under pandemin. Man har fått jobba hårt för att hitta nya målgrupper, bland annat genom att locka privatpersoner på vardagar att jobba från hotellen, och skapa “weekendpaket” mitt i veckan.

– Vi såg en kreativitet på hotellen som vi inte sett förut, berättar Anna.

Och trots att åtgärderna under pandemin var många och inte alltid optimala, så finns det åtgärder som dröjt sig kvar. Med tiden har de uppfattats som positiva av en majoritet av gästerna. 

 Frukosttider istället för buffé 

I början var irritationen stor då gästerna ville ha buffé men den feedback vi fått är att gästerna upplever att det blir mindre rörigt nu. Det blir mer utrymme per gäst och smakfullare servering. Vi ser exempelvis hur många hotell fortfarande serverar yoghurt i små snygga glasskålar och erbjuder mindre förpackningar med exempelvis ägg och kaviar. Allt detta har fallit i god jord hos kunderna.

 Sittande julbord ersatte bufféupplägg 

– Jag sitter inte nu på några exakta siffror, men den återkoppling vi fått från hotellen är att många hållit kvar vid att servera jultallrikar till årets julperiod. En del väljer också att servera julmaten likt ett afternoon-tea-upplägg, med en kakfatsliknande anordning med flera våningar. Det upplevs lite lyxigare att bli serverad vid bordet.  

Pandemihundar skapade egna hundrum

– Som en följd av pandemin erbjuder nu nästa alla, 31 av 35 hotell, hundrum. Hotellen gör olika anpassningar kring detta, och vi har också hotell som bygger ut nu för att få plats med fler hundrum.

 Semester runt hörnet

– Vi ser hur flera händelser samspelat de sista två åren, där pandemin tillsammans med ökat fokus på klimatsmart resande förändrat vanor. Första pandemisommaren blev ett så tydligt exempel på det, där hotellen kunde minska smällen från pandemin genom att fler valde att semestra i Sverige, och hade mer tid att utforska omgivningarna kring hotellen, exempelvis aktiviteter och utflyktsställen ”runt hörnet.”

Gäster förväntar sig friare avbokningsregler

– En av de negativa aspekterna med de mer generösa avbokningsreglerna har varit att hotellen haft svårare att planera antalet gäster kontra personal, och riskerat att stå utan gäster. Så definitivt svårare att planera. Men många gäster förväntar sig numera flexibla avbokningsregler och vi hoppas att det gör att fler vågar boka.