– Syftet är att vi vill ha en inkluderande stad där alla ska kunna känna tillhörighet, säger Jessica Winnberg, producent för Göteborgs 400-årsjubileum på destinationsbolaget Göteborg & Co.
Konstutställningen ”Att bli synlig” invigdes förra veckan och består av ett flertal konstverk som visas upp på stora skärmar på Milleniumplatsen i centrala Göteborg. Temat är psykisk ohälsa och kreativt skapande, i anslutning till det temaår som föregår det stora 400-årsfirandet nästa år.
– När vi planerade det här året, som har temat hälsa, snappade vi genast upp att psykisk ohälsa var något som alla vi pratade med ville ha med. Särskilt i den unga referensgruppen Power to the youth där alla direkt sa samma sak, säger Jessica Winnberg.
Konst skapad under psykiatrisk slutenvård
När Göteborg & Co började undersöka hur psykisk ohälsa kunde belysas, kom teamet snart fram till att satsningen på konstateljéer inom slutenvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset är något som sticker ut. Ungefär hälften av konsten i utställningen är skapad i dessa konstateljéer.
Förutom att synliggöra en tidigare dold grupp i samhället vill arrangörerna ta bort stigmat som fortfarande omgärdar psykisk sjukdom och ohälsa.
– Det måste vara unikt att hylla en stad genom att lyfta psykisk ohälsa. Men vårt syfte har varit att lyfta det omsorgsfullt och alla konstnärerna var med på vernissagen och har sina namn under konstverken, säger Jessica Winnberg.
Klas Bergling höll tal
Under invigningen av utställningen höll Klas Bergling från Tim Bergling Foundation tal och kören Hellmans Drengar sjöng ”Minnet av ett hav” av Laleh.
– Invigningen var magisk. När konstnärerna med stolthet direkt gick och ställde sig vid sina konstverk, det var fantastiskt att se, säger Jessica Winnberg.
– Och det är en sådan stolthet för oss som stad också, framför allt sett utifrån ett destinationsperspektiv, att vi har modet att visa att i Göteborg vill vi ha den här typen av jämlikhet och samhällsförbättring.
Vill inspirera andra
Jessica Winnberg ser gärna att fler städer tar efter initiativet genom att lyfta samma tema framöver.
– Jag tänker att det vi gjorde i fredags är ett gott exempel på hur man kan göra det här som destinationsbolag. I början var vi osäkra på hur vi skulle prata om detta, vi vill ju absolut inte exploatera en svag grupp. Men vi har verkligen lärt oss jättemycket. Om någon vill göra något liknande på annan plats, så finns nu den här satsningen att ta med sig.
Temaåret 2022 går mot sitt slut och Jessica Winnberg har fullt upp med planeringen inför nästa steg i det storslagna jubileumsfirande 2023 som ska äga rum i staden.
– Men jag känner att jag hade kunnat fortsätta jobba med att lyfta konst och psykisk hälsa i olika former i resten av mitt liv. Det är det absolut roligaste och viktigaste jag har gjort, säger hon.