Annons

Så skapas bra förutsättningar för framtidens restaurangnäring

zoom Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.
Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita.
NYHETER. För Visita står frågor som rör arbetsmiljö konstant högt upp på agendan. Besöksliv har pratat med Torbjörn Granevärn, Visitas förhandlingschef.
Annons

Vi har tidigare i veckan berättat om nätverket TakeOver och Framtidens krogkultur. Även Visita har flertalet initiativ som syftar just till en förbättrad arbetsmiljö inom besöksnäringen – och inom restaurangnäringen är det en hel del på gång just nu.

– Näringen ska öka i attraktivitet och professionalitet och ges rätt förutsättningar att växa, då är det också viktigt att vi kommer tillrätta med de utmaningar som finns, menar Torbjörn Granevärn, Visitas förhandlingschef.

Fokus på arbete mot sexuella trakasserier

Tillsammans med HRF, Unionen och Centrum för arbets- och miljömedicin (CAMM) har Visita inlett ett projekt med fokus på sexuella trakasserier från gäster. Forskarna ska, tillsammans med medlemsföretag och förtroendevalda, utveckla metoder för hantering av både sexuella trakasserier och andra oönskade beteenden från gäster.

– Sexuella trakasserier är ett samhällsproblem som finns även inom besöksnäringen, och det finns ett behov av att ta fram tydliga verktyg för att stärka både arbetsgivare och den enskilda medarbetaren. Vi vill öka kunskapen och kompetensen kring att sätta gränser, och samtidigt skapa verktyg för att hantera ovälkommet beteende, konstaterar Torbjörn Granevärn.

Deltar i forskningsprojekt

Under hösten deltar också Visita i ett forskningsprojekt som ska ge forskare vid Högskolan i Dalarna, tillsammans med norska och isländska partner, fördjupade kunskaper kring respektive lands erfarenheter av frågor som rör sexuella trakasserier inom besöksnäringen.

Vad gäller restaurangbranschens ibland något skamfilade rykte menar Torbjörn Granevärn att det till stor del är ekon från en svunnen tid. Det har blivit mycket bättre. Men det finns fortfarande saker som behöver förändras.

– Besöksnäringen har unika förutsättningar och utmaningar. Det är viktigt att vara ödmjuk inför våra utmaningar även om vissa av dessa är samhällsproblem. Vår ambition är att öka professionalismen och kompetensen inom näringen. Att skapa en verklig och långsiktig förbättring, vilket i sin tur skapar förutsättningar för tillväxt.

Visita har även fler projekt på gång just nu.

Arbetsgrupp tillsammans med HRF
Visita och HRF har en arbetsgrupp där parterna arbetar med att ta fram konkreta verktyg som kan användas som stöd åt arbetsgivare som arbetar med frågor som rör sexuella trakasserier från gäster.

Schysst på jobbet
I syfte att öka kunskapen kring arbete med organisatorisk och social arbetsmiljö har en arbetsmiljöutbildning för anställda, chefer och skyddsombud, som heter ”Schysst på jobbet”, tagits fram.

Egna utbildningar
Visita håller utbildningar för sina medlemsföretag med fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö samt hantering av trakasserier. Dessa hålls på regelbunden basis varje år.

Branschkoden
Ett verktyg för chefer och ledare inom besöksnäringen, som Visita och HRF tagit fram i syfte att skapa arbetsplatser där medarbetare trivs och utvecklas, är ”Branschkoden”. Finns även i form av utbildningen ”Sund arbetsplats” som Visita tagit fram tillsammans med Martin & Servera.

LÄS ÄVEN: ”Det krävs att några säger ifrån för att skapa förändring”

LÄS OCKSÅ: På menyn: En hållbar bransch

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!