Den 1 december tillträder Tiina Mykkänen som ny vd för Örebrokompaniet, med uppdraget att marknadsföra Örebro.
– Jag är superglad! Jag brinner för besöksnäringen som är en väldigt positiv bransch. Man jobbar med de tillfällen då folk har det som bäst, när de reser, semestrar och får upptäcka nya platser. Och det är fantastiskt att även få jobba med turismen ur ett B2B-perspektiv, säger Tiina Mykkänen.
Du kommer närmast från vd-posten på Aurora kultur & kongress i Kiruna och var vd för Destination Uppsala 2011–2018. Vad tar du med dig från dina tidigare roller?
– Det har blivit lite av min specialitet att främja samverkan mellan offentlig och privat sektor, akademi och föreningsliv. Jag har en civilekonomexamen i botten och tycker att det är viktigt att bidra till samhällsutvecklingen. I Uppsala satsade vi på stora möten och konferenser under veckorna, och idrottsevenemang under helgerna.
– Det handlar om att lägga ett pussel genom att titta på förutsättningar och infrastruktur, så att man kan fylla hotellen jämnt över året. Under min tid i Uppsala ökade antalet gästnätter i kommunen nästan dubbelt så mycket som i Sverige i genomsnitt.
Hur vill du utveckla destinationen Örebro?
– Jag tillträder tjänsten först i december och då handlar det om att tanka information – lära känna staden och infrastrukturen. Bygga relationer, förtroende och en kunskapsbank. Sen kan jag med hjälp av teamet lägga pusslet, se vad vi ska satsa på och vad vi kanske ska sluta göra.
– Parallellt kommer vi att jobba med platsvarumärket Örebro, som inte bara handlar om besöksnäringen, utan att få med sig alla jag nämnde tidigare – privat och offentlig sektor, akademi och föreningsliv. Vi ska jobba med helhetsbilden och arbeta för en stad som är attraktiv på alla plan – en stad man vill besöka, bo, verka och leva i.
Vilken är din främsta egenskap som ledare?
– Jag delegerar mycket och när man gör det måste man göra det med mandat, befogenheter och resurser. Och så har jag fått höra att jag är modig, vilket man måste vara som ledare. Ibland vet man inte helt säkert vid tillfället när ett beslut måste tas om det är rätt eller fel och då gäller det att ändå våga ta beslutet.
Ser du någon utmaning med ditt nya uppdrag?
– Visst finns det orosmoln, exempelvis relaterat till det instabila ekonomiska läget vi befinner oss i. Kommer lokalbefolkningen, som är kundbasen för restaurangerna, fortsätta att gå ut och äta? Men det är för tidigt för mig att uttala mig om vilka utmaningar som finns i just Örebro innan jag tillträtt.
– Ett kommunalt bolag som Örebrokompaniet kan påverkas så mycket av externa faktorer man inte kan förutse. Generellt gäller det att vara lyhörd, snabb och hitta nya vägar när förutsättningar förändras, säger Tiina Mykkänen.