För 90 år sedan serverade Sibylla sin allra första korv. Det var lågkonjunktur och korvtillverkaren Daniel Lithell, son till grundaren Oskar Lithell, i spetsen letade efter fler sätt att sälja korv på. Han hade en tanke på en mer portabel lösning med små vagnar fyllda med korv, och den ursprungliga målgruppen kallades “motorburen ungdom”.
Korven fick ett kungligt namn
När Sibyllakorven skulle lanseras 1932 hade korvtillverkaren Lithell gått ut med en landsomfattande omröstning kring vilket namn man skulle ta. Det vinnande bidraget ansåg att “en korv med så god och kunglig smak borde få ha ett kungligt namn”. Därför fick korven sitt namn efter den tyska prinsessa som gift sig med svenske prins Gustaf Adolf samma år.
”Inget har stoppat oss”
Idag har Sibylla vuxit sig till att bli ett riktigt landmärke i Sverige för någonting som till synes alltid funnits – gatuköket.
– Vi har funnits under krig, kriser, krascher och pandemier. Inget har stoppat oss, och det är ett kvitto på att vi gör saker rätt. Jag tror det är en mix av kloka beslut och ett relevant erbjudande som gjort oss till en del av den svenska folksjälen, menar Per Stenlund, tf vd på Sibylla.
På vilket sätt har alla nya konkurrenter påverkat er?
– Självklart har det påverkat oss att hamburgerkedjor, bensinstationer, möbelvaruhus och andra börjat sälja snabbmat. Det har gjort att vi helt enkelt behövt anpassa vårt erbjudande. Vi är ju idag en plats där familjen äter middag eller arbetslaget äter lunch, och då måste vi ha portioner som passar för det. Vårt franchiseupplägg gör ju att det är den lokala Sibyllan, entreprenören, som driver verksamheten lokalt. Alla franchisetagare äger sedan en del i servicebolaget Nordic Fast Food som sköter inköp och marknadsföring.
Vad är den stora skillnaden på Sibylla då och nu?
– Vi var först ut med att servera snabbmat i Sverige. Vi uppfann snabbmaten i och med Sibyllakorven. Då var den nog inte så komplicerat som det är idag, och kraven från myndigheter och gäster såg så klart annorlunda ut. Idag måste det vara en upplevelse att gå på en Sibylla, det måste vara mer än bara maten. Det bor dessutom en gourmet i oss alla numera, och kunskapen om mat och kultur är påtaglig vilket vi, precis som alla andra som serverar mat, måste anpassa oss till.
LÄS MER: Prisas för sina insatser i besöksnäringen
LÄS ÄVEN: Rekordmånga nya restauranger ger Sibylla ”ketchupeffekt”