Vad betyder det här konkret för besöksnäringen?
– Förutom att det innebär besökare till Stockholm, blir det ett tillfälle där svenska och Stockholms besöksnäringsföretag och aktörer med stolthet kan visa upp sitt hållbarhetsengagemang. Detta arrangemang kommer även att skapa möjligheter att som besöksnäringsaktör inspireras, lära sig mer, knyta kontakter och bencha mot andra aktörer i världen, säger hon.
Varför tror du att Stockholm och Sverige blev utvalt att vara värdar för kongressen?
– Sverige och svenska besöksnäringsföretag har under lång tid varit föregångare när det gäller hållbarhet – kanske till och med så att vi själva nu tycker att det är något naturligt, en grundförutsättning. Många andra har inte kommit lika långt. Och det är detta naturliga förhållningssätt man genom kongressen vill ta del av och låta sig inspireras av, säger Susanne Andersson.
Visit Sweden och Tillväxtverket ansökte tillsammans om detta, hur länge har ni vetat att det gick vägen?
– Vi har vetat det sedan någon vecka tillbaka och tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att berätta det på Kungliga Djurgårdens Intressenters möte, då de arbetar hårt med just GSTC och på Forum för Naturturism i Lycksele som arrangerades samma dag, då de arbetat länge med Natures Best, som är en av världens första eko-märkningar för naturturistföretag, säger hon.